Ekonomiska mål

fredag 5 juni 2020

Nu är vi stadsbor igen!

VECKORNA FLYGER FRAM, och denna vecka har om möjligt gått fortare än vanligt. Vi har nämligen ägnat veckan åt FLYTT, med allt vad det innebär. Ja, ni vet: Bära, packa upp, slänga emballage, skruva ihop möbler, glömma möbeltassar och skrapa golven, inte hitta kuddarna till sängen, springa runt i affärer, packa upp fler kartonger, få i gång bredbandet, packa upp fler kartonger och glömma bort att man måste äta.

MEN DET GÅR FRAMÅT! Vi har inga tavlor på plats, och det saknas TV-apparater (jag är old school och vill kunna slö-zappa ibland), och dessutom måste vi få upp hyllor på väggarna då vi inte har någonstans alls att göra av våra grejor. Min uppgift idag är också att fixa gardiner till vardagsrummet. (Tydligen blev jag betrodd när jag satte upp billiga polyestergardiner i standardlängd i sovrummet och sambon uppfattade det som specialsydda mörkläggningsgardiner i sammet..Men det man inte vet lider man inte av, och nu ska jag alltså fixa "lyxgardiner" till övriga rum också.)

ANNARS PLUGGAR JAG. Maniskt! Så fort jag får en uppgift av skolan så kör jag igång och jobbar non stop (nästan) tills den uppgiften är klar och jag kan skicka in den till min handledare. Det är roligt, men kräver såklart en del energi. Jag ska alltså försöka läsa in två års studier på mindre än ett år, och då gäller det att hålla uppe tempot!

JAG HAR ÄVEN GJORT MIN MAGNETRÖNTGEN. Svaret kommer nästa vecka. Benet spökar värre än vanligt, och det är otäckt att vänster fot domnar bort flera gånger om dagen, framför allt när jag kör bil. Att det är något fel är uppenbart, men frågan är ju vad det kan vara och om det finns något att göra åt det. Jag fortsätter dock träna/promenera av den enkla anledningen att det bara blir marginellt bättre om jag låter bli. Jag måste även ta fler blodprover, men det får bli på måndag. Idag har jag fullt ändå på schemat. Bland annat ska jag med dottern till körskolan och hänga med på körlektion. Spännande! (Btw: Titta på bilden längst ner i inlägget. Det är sådant man kan få uppleva om man rör sig mycket i skog och mark!)

DOTTERN FÖRRESTEN. Hon är banne mig helt grym! Hon får flera A i betyg nu, och trots att jag inte tycker hon pluggar överdrivet mycket så bara fixar hon allt hon tar sig för. Körningen går hur bra som helst, och hon kör numera obehindrat nästan överallt. Dessutom har hon fått ett grymt extrajobb till hösten, och hon imponerade stort på mig när jag hörde den telefonintervju hon hade. Hon lät som en världsvan 25-åring! Tyvärr har hon inget sommarjobb ännu, men hon är duktig och söker jobb varje dag.

SÅ TILL EKONOMIN. Tyvärr är mitt lönekonto tomt, men eftersom sambon levt på mig några månader så lever jag på honom just nu. Enkelt :-). Bortsett det dock så tuffar börsen på uppåt igen, och ganska rejält så dessutom. Det känns så himla skönt att se de blå siffrorna igen, och i förrgår klev jag över en magisk 100.000-kronors gräns. Det fick mig att bli ännu mer taggad på FI! Så ni kan väl tänka er mitt svar till sambon som tyckte att jag kanske kunde "låna lite" från Avanza om det var knapert på övriga konton. Skulle liksom aldrig någonsin hända!

NU ÖNSKAR JAG ER EN TREVLIG HELG!
Kör hårt och spara hårdare!

Japp! Detta är en vy från verkligheten igår. Dottern var snabb med kameran!

6 kommentarer:

  1. Kul att flytta ihop. Lycka till med studierna. Verkar gå i en rasande snabb takt men om då det är ett område du gillar kommer det gå som en dans. Jag ska plugga i höst för att få en paus i jobblivet, chefen har sagt JA så jag är så lättad! Ska fokusera på famuljen och läsa roliga kurser...
    Ha det bra// mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att plugga! Tycker du gör helt rätt. Ibland behöver man liksom bara en paus. Lycka till :)

      Mvh Louise

      Radera
  2. Hej!

    Kul med mycket spännande som händer, såsom flytt, plugg, körlektioner etc. Plugglivet saknar jag ändå, den flexibiliteten pluggande kom med passade mig bra :)

    Håller tummarna för svaret på magnetröntgen och hoppas verkligen att smärtan försvinner snart. Läskigt med att foten domnar bort :( Styrketankar!

    Vilket fint kort på rävarna!

    Haha, jag håller med dig om att låna pengar från Avanza-kontot. Det är "no-no" :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också flexibiliteten med plugget. Tänk om man kunde få jobba på så vis också, liksom på "beting". Vore bra för mig :-)

      Ja, jag hoppas också på svar angående smärtan. Läkaren ringde och ville undersöka mig igen på måndag. Ev ska jag vidare till en ortoped också. Så det är iaf skönt att man blir tagen på allvar...

      Ja, rävkortet ser nästan fake ut. Men det är absolut på riktigt! Helt orädda var de dessutom. Så söta!

      Mvh Louise

      Radera
  3. Har nyligen hittat till din blogg eftersom jag själv rider (är medryttare än så länge men drömmen om en egen finns där!) och är samtidigt intresserad av FIRE och ekonomisk frihet, så din blogg tilltalar mig mycket :-)

    Jag har scrollat bland inläggen men inte hittat din "häst-budget", har du någon som du kan dela med dig av? Alltså dina kostnader för stallhyra, träning, skoning, försäkring osv?

    Undrar också hur det blir för dig nu när du flyttat in till stan - får du inte väldigt långt att åka till stallet?

    Tack på förhand och tack för en bra blogg!

    //L

    SvaraRadera
  4. Hej och välkommen hit! Ja, jag håller med om att det inte skrivs så mycket om hästen och hästbudgeten just nu. Det beror på att hästen just nu inte bor hemma hos mig, men jag kan självklart utveckla detta i ett separat inlägg. Och jo, det blir lite längre för mig till stallet nu när jag flyttar till stan, men eftersom jag inte behöver åka varje dag numera så funkar det ändå.

    Jag gör ett inlägg direkt och berättar mer :-)

    Tack för att du läser och kommenterar!

    Mvh Louise

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...