Ekonomiska mål

fredag 15 maj 2020

Ros åt den svenska vården!

IDAG HAR JAG HAFT närkontakt med svenska vården. Jag var skeptisk innan, gå dit och typ säga "jag har haft ont i höften och i benet", vad ska de göra? Skicka mig till en fysioterapeut, som jag redan besökt? Ge mig alvedon? Men efter nästan 18 månader med värk till och från är jag lite desperat. Jag kan inte springa, vandra långt, köra bil eller i värsta fall sova.

KLOCKAN 10.00 HADE JAG EN BOKAD TID. 10.04 fick jag träffa läkaren, en rätt ung kille. Han lyssnade noga, ställde kontrollfrågor och gjorde ett antal fysiologiska tester. Det ska tilläggas att jag senaste dygnet haft ondare än vanligt, och det tog inte många minuter innan läkaren kunde konstatera att något definitivt inte stod rätt till.

SEN GICK DET SNABBT! Klockan 12.30 fick jag tid för röntgen, och exakt 12.30 blev jag uppropad i väntrummet. Snabba och trevliga personer som mycket proffsigt tog nödvändiga bilder, och redan 12.55 var jag påklädd och på väg hem igen.

SEDAN KUNDE JAG GÅ DIREKT till provtagningen, för att ta blodprover. Samma sak igen, max 10 minuters väntan och sedan 10 minuters provtagning. Klart!

NÄSTA VECKA KOMMER SVAREN på både prover och röntgen. Om man inte hittar något "fynd" blir det magnetröntgen två veckor senare. Uppföljningssamtal med ansvarig läkare sker fortlöpande, och jag blev erbjuden smärtstillande på recept vid behov.

JAG BLEV SÅ IMPONERAD! Ödmjukt tackar jag det svenska samhället för den vård vi faktiskt har möjlighet att få i det här landet, och lite skäms jag för mina förutfattade meningar om att "det är väl ingen mening med att gå till en vårdcentral, de kan väl inte göra något". Man kan ju bara undra lite varför jag inte tog tag i saker och ting en smula tidigare...

JAG GICK "ALL IN" PÅ VÅRD I DAG och avslutade fredagen med ett besök hos tandläkaren. Det är inte alls så illa som det kan låta, utan jag har världens roligaste tandläkare! Hon pratar och pratar och bjuder på sig själv hela tiden. Ibland, när hon påminner om en tid via sms, avslutar hon alltid med "kram".  Hon berättar de mest dråpliga (och intima) historier, och när man går därifrån är man liksom lycklig i hela sitt väsen. Dessutom är hon duktig på sitt jobb :-).

JAG ÄR NÖJD ÖVER ATT JAG TAGIT HAND om mig själv idag! Självklart kostade tandläkaren lite pengar (men 200 kronor för övrig vård är återigen helt fantastiskt), men hälsan kommer först (och inga hål hade jag!).

FÖR ATT TRÖSTSHOPPA LITE fyllde jag på lite i mina investmentbolag som nu har en fin rabatt. Det blev en näve vardera av Investor, Industrivärlden och Svolder.
Nu önskar jag er en fin helg!


En ros till vården! Både för Covid -19 och i övrigt!

10 kommentarer:

  1. Hälsan ska alltid vara prio ett! Det är läkarbesök, träning, mat och göra saker man älskar (investera) :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med till fullo :-). Bra hälsa och en hund, samt lite pengar på börsen ;-)

      Radera
  2. Håller helt med, som nybliven förälder har jag insett att gravida tar de verkligen hand om..! Hade en gång en fråga som jag ringde till min MVC och ställde, någon timme senare hade jag typ 3 missade samtal, intalat svar på mobilsvaren och skriftligt svar via journalen på 1177. Hoppas du hittar lösningen på problemet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, visst är det fantastiskt!?

      Tack, det hoppas jag också, innerligt!

      Radera
  3. Hej!

    Hoppas att du snart får svar på vad smärtan kommer ifrån och att den snart försvinner. Härligt med effektiv vård. Kör du privat tandläkare? Jag försökte boka tandläkartid nyligen men de sa nej pga corona-effekter. Jag har signat upp mig på privat sjukvårdsförsäkring, vilket kostar lite varje månad men som är riktigt bra och värt det tycker jag.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blir tokig på det här...för det tar energi att ha ont typ hela tiden :-(

      Jag har privat tandläkare, bytte från Folktandvården för ett par år sedan. Inte för att de var dåliga, men personalen byttes ut rätt ofta, så jag visste aldrig vem jag skulle få...och eftersom jag är lite rädd så vill jag gärna ha samma tandläkare :-).

      Min sambo har privat sjukvårdsförsäkring, och han har faktiskt haft nytta av den vid flera tillfällen, så det kan vara en bra investering.

      Nu lite aktivitetspromenad!

      Radera
  4. Vilken trevlig läkare! Jag hoppas att de hittar något som är lätt att fixa.

    Det är så lätt att det blir kommunikationshaveri mellan läkare och patienter. En del läkare är oerhört duktiga på allt utom människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också de hittar något! Sen om det går att fixa...jo, vi hoppas på det också såklart! :-)

      //Louise

      Radera
  5. Jag hoppas verkligen att du får svar på din smärta!
    Har själv haft ont i en höft, i 15 år ! Och nu, när jag fick ryggskott såg jag själv ett samband och roten till det onda. Jag har innan dess varit hos fysioterapeuter, magnetröntgen med mera, med mera.
    Det är mina Quadratus Lumborum som spökar. De är svaga och stela. Samt att jag sover på sidan, vilket inte gör det bättre. Så nu är det till att stärka dem och att bli rörligare. Samt sova på rygg (kanske det svåraste). Jag har till och med sprungit 3 km utan att känna något i höften, efter ca en månads rehab. Halleluja!
    Det finns hopp, bara man kommer underfund med roten till det onda.
    Så det hoppas jag innerligt att du också gör!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, 15 år!? Det låter tufft! Hoppas det fortsätter gå framåt för dig!

      Ja, hoppet är väl det sista som överger en, eller hur är det man brukar säga? ;)

      Ha det fint!

      Mvh Louise

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...