Ekonomiska mål

måndag 20 april 2020

Sliten

JAG VET INTE OM DET BEROR på allt tumult den sista tiden, men jag känner mig ovanligt sliten. Både psykiskt och fysiskt, vilket är himla trist när det är vår och ljust ute, något som jag älskar och som vanligtvis ger energi. Jag kämpar på så mycket det går, men på vissa plan fungerar det inte till 100%.

JOBBET ÄR SVÅRAST. Det känns lite konstigt nu när man ska sluta liksom. Jag tar mig inte för något extra, och det blir mycket tid som jag bara sitter av. Idag är jag lite förkyld och har hållit mig hemma, och jag gissar att det blir samma sak i morgon. Sedan är det ju bara någon form av nedräkning kvar, så det är ju bara att bita ihop. Jag fattar det, men det är ändå jobbigt. Det värsta är att jag blir så väldigt osocial när jag inte är i form mentalt, jag drar mig undan och orkar inte umgås med någon. Det slutar i sin tur med att jag blir rastlös och uttråkad - somebody, fix me!

TRÄNINGEN ÄR EN BERG-OCH DALBANA. Eller jag är grymt duktig och kör mina fyra anpassade pass varje vecka. I tillägg till detta blir det mycket promenader, och jag har cyklat några mil varje vecka också. Förra veckan var dock slitig och passen kunde inte utföras med lika hög intensitet som vanligt, och dessutom har jag fått mer ont i höft och ben igen. Troligen på grund av att jag lagt in löpning (där jag är ordinerad PW) och dessutom gått långa sträckor regelbundet. Det tar energi att ha konstant ont! Jag förstår ju att jag måste söka hjälp för det här, det har ju pågått i olika faser i snart 1,5 år! Är det något jäkla disk/nerv-stök i alla fall? Sjukt tröttsamt är det, och sur blir jag över det faktum att jag inte kan springa.

JAG ÄR SOM SAGT LITE LESS OCKSÅ. På det mesta. Inga resor är planerade (eller inställda), ingen rolig kurs finns att läsa (fast jag har sökt till senare tillfällen), mina vänner verkar fokusera väldigt mycket på social distansering (kanske helt rätt, men ändå), och golfsäsongen har börjat för sambon :-). Men jovisst, jag kan ju städa, packa kartonger och kolla möbler på nätet...Men jag vill göra något mer. Skriva en bok? (Har börjat :-)). Ägna lite mer tid åt börsen igen? (Det ska jag och det vill jag, men är inte den också lite tråkig nu??). Äh, det är nog bara sån här jag är - upp som en sol, ner som en pannkaka!

MEN DET FINNS NÅGRA BRA SAKER OCKSÅ. Min prinsessa har kommit hem! Hon studerar ju vanligtvis 100 mil bort, men efter som alla gymnasiestudier sker på distans nu så är hon hemma ända till skolan börjar igen i augusti. DET är mysigt! Vi passar på att övningsköra, och jäklar vad duktig hon är! Nu har vi kört både landsväg och i mindre samhälle, och hon fick köra till affären när vi skulle handla senast. Hon var så stolt över sig själv! Kul att se :-).

Lite kul är också att Xact Högutdelande har bestämt utdelningen för 2020. Totalt blir det 5,20:- per fondandel, uppdelat på två tillfällen (maj och september). Det betyder en direktavkastning om drygt 4,6%, och jag som har en ganska stor pott i Xact Hög är nöjd med det.

DAGS ATT SLUTA GNÄLLA!
En promenad i solen är på sin plats.



Om jag inte vore FIRE-aspirant så skulle jag köpa en lott.

6 kommentarer:

  1. Precis som börsen kan även humöret gå upp och ner. Händer alla. Snart kommer rapport perioden för alla bolag du har, kanske något att se fram emot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, rapportperioden kan innebära viss uppgång i humöret. Eller nedgång, beroende på hur man ser på saken :-).

      Radera
  2. Tycker inte du gnäller. Lyssna på kroppen och humöret och ta det lugnt ett tag så kommer det bättre tider sen./Hea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HEA! Håller med, det kommer bättre tider. Såklart :-)

      Radera
  3. Upp som en sol och ner som en pannkaka, det är något jag känner igen mycket hos mig själv. Det är bara att bryta ihop och komma igen är ett motto jag kör ofta från mina "pannkaksstunder" :)

    Det är nog lite naturligt också när du har haft så många saker som hänt på sistone. Ditt senaste halvår är typ vad vissa åstadkommer under flera decennier :)

    Tråkigt att höra med träningen och löpningen. Jag har också lite känningar i höften och går hos fysioterapeut för det. Jag kör "mycket" yoga också, det tycker jag fungerar bra.

    Instämmer om börsen. Jag la i helgen in kurslarm på samtliga aktier jag har span på och ska (ungefär) enbart logga ni när kurslarmen nås nu. Det blir lite stressande ibland att logga in för mycket tycker jag.

    Hur har det gått med dina revben?

    Krya på dig, njut av solen och fortsätt inspirera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja vi är nog ganska intensiva personer båda två, fast kanske på olika sätt.

      Hoppas du får ordning på höften! Min fysioterapeut kan ju inte riktigt förstå eller hitta vad som är fel på mig, och det kunde ju inte den som jag besökte förra året heller. Det är därför jag börjar ana att röntgen kan vara det enda riktiga.

      Revbenet är mycket bättre. Känner fortfarande av det, men ingen större fara faktiskt - tacka som frågar :-)

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...