Ekonomiska mål

tisdag 21 april 2020

Månadssparande hos SAVR

I BRIST PÅ SYSSELSÄTTNING har jag skapat mig ett ISK hos även hos SAVR. Jag har läst mycket om dem, och tanken med lägre avgifter hos många fonder är såklart tilltalande. Jag har dock mitt huvudsparande hos Avanza, men tänker som komplement ha 500 kronor i månadssparande även hos SAVR, i fyra olika fonder, med aktiv förvaltning. Detta till skillnad från de fonder jag har hos Avanza, som tillhör de passivt förvaltade fonderna.

Jag har delvis läst på och delvis chansat kring fondvalen. Först tänkte jag mig 5 olika fonder med ett månadssparande om 100 kronor styck, men i en av fonderna jag valt så var 200 kronor det lägsta möjliga beloppet för månadsspar, så det blev totalt fyra olika fonder.

1. TIN NY TEKNIK (avgift hos SAVR 1,05%)

Fonden är en aktiefond med inriktning mot globala teknikbolag vars produkter och/eller tjänster karaktäriseras av högt teknikinnehåll och bolag vars verksamhet kännetecknas av en hög grad av forskning och utveckling för egen eller annans räkning. Fonden har som målsättning att genom ovan nämnda inriktning, över minst fem år, överträffa sitt jämförelseindex.

2. SKANDIA TIME GLOBAL (avgift hos SAVR 1,05%)

Fondens mål är att i genomsnitt över en treårsperiod årligen överträffa sitt jämförelseindex med 1,0 procent, efter avdrag för avgifter. Fonden investerar globalt i aktier inom TIME-sektorerna telekommunikation, informationsteknologi, media och underhållning. Investeringarna fördelas över olika länder, främst i marknadsledande företag.

3. ROBUR KAPITALINVEST (avgift hos SAVR 1,11%)

Fonden placerar i aktier som i normalfallet fördelar sig till 30 procent i Sverige och 70 procent globalt, fördelningen tillåts variera med plus/minus 20 procentenheter. Fonden placerar främst i stora och medelstora företag inom olika branscher. Fonden får använda sig av derivatinstrument i strävan att öka fondens avkastning.

4. COELI GLOBAL SELEKTIV (avgift hos SAVR 1,18%)

Coeli Global Selektivs mål är att skapa en långsiktig god kapital tillväxt genom att investera i en portfölj av normalt 25-35 utvalda globala aktier. Fondens ambition är att överträffa fondens jämförelseindex, MSCI All Country World Daily Net Total Return Index.

DETTA ÄR GJORT MEST som ett experiment nu i lite "tråkiga tider". Att skapa nya sparanden och investeringsformer kan väl omöjligt vara fel fokus?

NI FÅR HA SYNPUNKTER på fondurvalen, om ni är konstruktiva i er kritik :-). Jag hoppas dock dessa fonder ska utgöra ett komplement till mina fonder hos Avanza, som mest består i Globala Indexfonder samt också Spiltan Investmentbolag och en Asienfond för geografisk riskspridning.

TANKEN ÄR LITE att jag inte ska "fippla" för mycket hos SAVR, utan låta månadssparandet bara löpa på i bakgrunden. Tids nog blir det ju lite pengar det också tänker jag. Fipplandet får ske hos Avanza, där jag nu månadsspar 2.500:- i fonder och utöver det köper aktier "manuellt" för den summa jag kan avvara varje månad. På så sätt blir sparandet både passivt och aktivt, och det passar mig rätt så bra.

UNDERBART VÄDER IDAG!
Jag ska äta lunch ute i solen.



Vi välkomnar en ny spargris till familjen!







6 kommentarer:

  1. kul ide ! Jag har själv skaffat något extra sparande i trine, opti och Lysa. Hade också tråkigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska inte underskatta att vara uttråkad :)

      Lycka till!

      Mvh Louise

      Radera
  2. Skaffade själv Savr men har inte investerat där än. Anledningen är att man bara sparar 0,01 % på Spiltan Investmentbolaf jmf Avanza. I övrigt är jag mycket för denna utmanare och tycker att de gör ett fint jobb. Konkurrens behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, 0,01 är faktiskt väääldigt lite! Jag har också Spiltan Invest hos Avanza. Men jag håller med, konkurrens är bra och SAVR verkar fungera fint!

      Mvh Louise

      Radera
  3. Kommer att gå bra på sikt! God avkastning på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag också. Må tiden vara med oss :-)

      Mvh Louise

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...