Ekonomiska mål

torsdag 30 april 2020

Nya framtidsplaner

IGÅR KOM UTDELNING från ICA och jag valde att köpa 5 Castellum för de pengarna. Näst på tur står Boliden, och eftersom jag ökat mitt innehav där rätt rejält i Coronadippen så blir det en liten slant trots allt. Mycket trevligt!

BÖRSEN VAR JU VÄLDIGT GLAD IGÅR, och jag känner mig inte urfattig längre :-). Det mesta gick upp, och bäst gick Stibtech som ökade med nästan 11%. Även bankerna gick bra, och nu lyser det blått även där. Minus är fortfarande några av fonderna, Xact Hög samt Resurs.

JAG HAR I DAGARNA tagit mig en rejäl funderare på framtiden. Eller, det har jag gjort under lång tid, men jag tror äntligen jag börjar landa i ett beslut kring vilken riktning mitt fortsatta liv ska ta. Det blir troligen en ganska stor förändring som innebär både utbildning mot en ny karriär och definitivt plats för mer djur i livet. Det är troligen ett måste för mig för att kunna må riktigt bra.

DET ÄR DOCK INTE BARA ATT "SKAFFA" HUND. Bortsett att man måste rannsaka sig själv för att veta att man verkligen har tid för hund under många år framöver, så är det minsann inte bara att kontakta en kennel och tro att man ska kunna köpa en valp. Nej, det är ett vansinnigt tryck på valpar generellt, och kanske särskilt gällande den ras jag valt. Jag tror jag haft kontakt med 8-10 seriösa uppfödare nu, och har ingen aning om när en eventuell valp skulle kunna tänkas komma. Men jag har i alla fall påbörjat en resa, och det är det viktigaste.

DEN UTBILDNING JAG funderar på att gå kommer ske på distans, och jag kommer i så fall kunna vara hemma med hunden under det första året. Det känns som ett måste för mig då jag inte vill ha hunden på "hunddagis". (Det är dessutom svindyrt!). Min sambo är ju egen företagare också, och kan ha med sig hunden på jobbet vid behov.

NOG OM DET NU, det kommer helt säkert mer detaljer i den här frågan. Tills vidare kan jag bara säga att det ska bli SÅ himla skönt att sluta på nuvarande jobb! Jag är så less på alla arbetsuppgifter att det känns som jag ska kvävas. Det är också därför jag seriöst funderar på karriärbyte. Jag fick faktiskt ett samtal igår från en rekryterare som hade ett jobb på G till mig. Det var bara det att arbetsuppgifterna var i princip exakt lika som de jag har idag, och efter ett kort övervägande tackade jag nej till intervju. Det hade bara inte funkat!

IDAG ÄR DET VALBORG, och efter jobbet ska vi träffa ett par vänner för en enkel grillkväll. Kanske basta och bada i havet (!) också. Vi blir bara 4 personer, och det bör väl godkännas av Tegnell?
Annat var det för ett antal år sedan som Uppsala-bo :-)



Forsränningen i Fyrisån (Uppsala). Inställd i år!




5 kommentarer:

  1. Även jag har Ica och Boliden. Kul att kanske vidareutbilda sig. Jag har anmälde mig till två distanskurser till hösten, bara för att hålla dörrarna öppna, inte helt säkert bestämt mig för om jag ska gå eller tacka nej om jag blir intagen. Tyvärr kan jag inte få CSN, har redan studerat alla terminer jag får.
    Har inte heller landat i om jag vill stanna på mitt gamla jobb, byta till ett nytt jag har på gång eller vad... Har tyvärr inte råd att sluta jobba helt ännu så jag är väldigt velig! Om jag inte vill bli försörjd av sambon, vilket jag inte vill. Därför väldigt imponerad över att du vågat "kasta dig ut i det okända".
    Hund är så mysigt! Vi har dock landat i att vi inte har tid nu, är dock just nu hundvakt i en vecka så det är kul.
    Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, man ska alltid anmäla sig/söka, och sedan kan man bestämma sig! Min kurs kommer inte heller ge CSN, så troligen kommer jag förr eller senare behöva ta ett deltidsjobb, men jag tar det som det kommer. Att våga "kasta sig ut" kan ju anses modigt, men jag hade ju inte gjort det om jag inte hade möjlighet genom ett år av extremt låga om- och boendekostnader. Så det känns lite som "nu eller aldrig", och om jag inte gör detta nu är jag rädd att utbrändhet/stressymptom och sjukskrivning blir resultatet. Det vill jag bara inte!

      Stort tack för din kommentar och hoppas verkligen du hittar fram till vad som är rätt beslut för dig!

      Mvh Louise

      Radera
  2. Hej Louise.

    Kul att höra om dina framtidsplaner. Jag tycker du gör rätt i att söka dig vidare till något nytt. Att gå och miss trivas på en arbetsplats en längre tid är inte bra för hälsan. Skulle vara spännande att höra inom vilken område du vill utbilda dig? Men förstår om du inte vill röja alldeles för mycket information här på bloggen :-) Hoppas du får en trevlig Valborg iallafall. För egen del spenderar jag tiden på jobbet hela natten. Men ser fram emot det också.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!

      Tack, det känns bra med lite support! Jag kan inte berätta exakt vilken utbildning jag ska gå, men denna gång handlar det om människor och inte om kontorsjobb, så mycket kan jag säga. Tanken är att även utbilda hunden om det blir någon sådan, så vi kanske kan jobba lite tillsammans :-).

      Bra jobbat, hoppas inte Valborg blev för tung på jobbet!

      Mvh Louise

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...