Ekonomiska mål

fredag 24 april 2020

Lönefredag!

IDAG TRILLADE MIN SISTA HELA LÖN in på kontot. Ja, för ett tag i alla fall. Jag slängde genast över en sudd till Avanza, så dag ett denna lön har jag redan en sparkvot om 30%, men jag kommer spara undan mer allt eftersom och hoppas att sparkvoten totalt ska landa på 40-45% när månaden gått. Det är ju lite svårt att säga hur kommande månader kommer se ut med A-kassa och lite annat, men jag tror ändå det kommer finnas pengar att både leva på och investera. Jag har ju blivit beviljad amorteringsfrihet på bostadslånet, och de pengarna kommer investeras på börsen. Dessutom löper månadssparandet på. Sedan vet jag dock inte alls om jag har råd att sätta undan ännu mer, det får framtiden utvisa. Till hösten, när vi landat i nya boendet i stan, bör jag i alla fall ha råd att öka upp sparandet igen. Under sommaren blir det dock lite mer sparsamt.

JAG HAR FAKTISK KÖPT lite aktier i veckan. Det har blivit:


  • Svolder (40 stycken á 97 kr/st)
  • Investor (4 stycken á 472 kr/st)
  • Castellum (25 st á 151 kr/st)
  • Industrivärden (25 st á 194 kr/st)


DETTA ÄR MINA FÖRSTA POSITIONER i både Castellum och Industrivärden, och eftersom jag långsiktigt vill äga båda bolagen så känns det lite fint att se dem i portföljen hos Avanza :-).

RAPPORTSÄSONGEN ÄR I FULL GÅNG, och jag har hittills tagit del av rapporterna från Investor, Handelsbanken, Axfood, och Eolus Vind. I dag väntar bland andra Castellum och SCA. Jag brukar inte skriva så mycket om rapporterna här, det finns andra som gör det bättre (till exempel skriver Dividend Story bra om Handelsbanken), men jag kan sammanfattningsvis säga att de rapporter jag tagit del av är under omständigheterna helt okej ur min synvinkel som aktieägare. Sedan har vi ju kommande Q2 som kan bli lite hur som helst, så faran är ju inte över bara för att rapporterna från Q1 ser hyfsade ut.

DET KÄNNS ÄNDÅ LITE som om Corona har "glömts bort" en smula. Det är trängsel på pendeltågen igen, det är köer i trafiken och det är nästan fullt på restaurangerna. Det är märkligt, för i går fick jag reda på att en av mina grannar dött i Covid -19, så för mig har viruset aldrig känts så nära som nu. Min granne var knappa 60 år. Nu kan jag inte hans sjukdomshistoria och vet inte om han tillhörde en riskgrupp, men det känns helt klart olustigt.

EFTERSOM SOMMARENS UTLANDSRESA blivit inställd har jag gärna velat hitta något alternativ inom Sverige. Jag är lite förtjust i den typen av lyx som SPA utgör, det vill säga lite egentid (eller sambotid) i form av massage och ett glas bubbel i bubbelpool. Så jag letade runt lite och hittade ett väldigt bra erbjudande på ett fint SPA-hotell en bit söderöver. Det var ett 2-för-1-erbjudande där man fick följande:


  • Två övernattningar med frukost
  • Tre dagars inträde till ett fint SPA med gym
  • Välkomstdrink vid ankomst
  • En SPA-behandling per person (á 50 minuter)
  • Två stycken trerätters middagar (dvs en per kväll)
Vanligtvis kostade detta paket nästan 4.000 kronor per person, men eftersom det är lite bokningar i juni så kostade detta nu 3.800 kronor för två personer - det tycker jag är prisvärt! (Jo, jag vet att det bara är 3 dagar, men ändå!) Jag bokade, och ser fram emot den lilla minisemestern om ett par månader :-).

ANNARS HAR JAG JOBBAT HEMMA och njutit av fina dagar på balkongen och i skogen. Ja, i skogen har jag ju förstås mest varit efter arbetstid, men det är skönt att kunna dra på sig träningskläderna direkt efter man slutat jobba och direkt bege sig ut. Kommunen där jag bor har dessutom satt upp "lappar" runt om i skogen, och på varje lapp står det en övning man ska göra. Det kan vara grodhopp, balansera på ett ben, utfall, armhävningar eller något annat, så har man inget eget träningsprogram kan man bara följa dessa lappar. Kul initiativ som används av många, framför allt barn och idrottslag.

NU ÖNSKAR JAG ER EN TREVLIG HELG!
Och som vanligt god avkastning.

Typ såhär ser bilderna i skogen ut, ibland med en förklaring eller bara en rolig text.
Bra jobbat kommunen!




5 kommentarer:

  1. Fina inköp! :) Bra riskspridning och ännu bättre pris på castellum, du köpte billigt där och kommer gå superbra! Ligger på plus redan! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Men vad händer då??
      Jo, man grämer sig över att man inte köpte mer :-D.

      Radera
  2. Fina köp! Vilket bra initiativ av kommunen, det borde fler ta efter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina och trygga köp :-).

      Ja, visst är det bra gjort av kommunen!? Jättekul!

      Radera
  3. Jag vill använda detta tillfälle för att tacka en man som heter Dr Ajayi, han är en stavskärare som hjälpte mig att få tillbaka min man efter att vi hade varit separerade i ett år. Jag får veta om stavskärmaren genom ett vittnesbörd om en kvinna som heter loreta som hon förklarade hur stavspelaren Dr Ajayi hjälpte henne att vinna tillbaka sin fästman efter att ha kastat en kärleksförtrollning för henne, jag vill verkligen ha min man hemma så jag bestämde mig för att ge Dr Ajayi ett försök jag nådde honom på whatsapp och förklarade mig själv för honom, sa han mig vad jag behöver göra, jag följde hans instruktioner och till min överraskning efter ungefär en vecka av den stava som min man ringde mig efter ett år med att inte prata med varandra och ber om ursäkt berätta för mig att han kommer hem igen att han inte vet vad som kom i honom och just nu lever vi ett lyckligt liv tillsammans. Om du behöver hjälp av en stavhjul för någon form av stavning rekommenderar jag Dr Ajayi, kan du kontakta honom på Viber eller WhatsApp-nummer: +2347084887094 eller e-post: drajayi1990@gmail.com

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...