Ekonomiska mål

torsdag 26 mars 2020

Vidare bostadsfunderingar


JUST NU KÄNNS DET som vi är i det där läget där börsen liksom bara småhoppar fram och tillbaka från dag till dag. Några procent hit och några procent dit, men sammantaget ganska mycket rött på totalen. Jag anade att vi skulle hamna här, innan vi möjligen ser ytterligare ett ras.

DET ÄR GANSKA SKÖNT TYCKER JAG. Jag vilar lite i att jag inte behöver göra några transaktioner dagligen, utan bevakar lite i kulisserna ända tills det återigen börjar svaja mer rejält (om det gör det alltså). För nu efter lön vill jag faktiskt spara kassan lite, så jag verkligen har några extra tusenlappar om det skulle komma ytterligare en rejäl dipp. Intresserad av Castellum och möjligen Industrivärlden till vettig peng, och kan tänka mig att köpa mer Svolder och såklart Investor. Jag har varit skeptiskt till Resurs, men det sker mycket insiderköp där, så går vi ner under 30:- kan jag tänka mig att köpa mer där jag också.

MER INTRESSANT I DESSA TIDER är bostadsmarknaden. Ja, i alla fall när man är i mitt/vårt läge och ska köpa. Som det verkar ökar utbudet, folk är stressade och vill sälja innan det eventuellt blir värre. Budgivningarna har upphört, och man räknar nu med att priserna är ner ca 10% från ATH i januari..

MEN VAD KOMMER HÄRNÄST? Kan det vara så att bostadsmarknaden kommer rasa med 10-20-30% till? Det innebär i vår värld helt nya öppningar, och nu gäller det att verkligen hitta en strategi att förhålla sig till. Det kan tyckas verka enkelt, men så är det inte riktigt. För vad är värt vad? Ska vi köpa den härliga vindsvåningen vi kollade på för två veckor sedan, till ett bra pris, men som ändå inte blir ett kap? Eller ska vi satsa allt på att få många kvadratmeter till låg peng för att kunna sälja dyrt när marknaden vänder upp om 1-5-7 år?

VI FUNDERAR OCH FUNDERAR. Själv är jag nog mest sugen på att köpa något lite större än vad vi tänkt om vi kan hålla nere dels kvadratmeterpriset vid köp, och få en låg total månadskostnad (dvs låg avgift). För där kan vi ju egentligen bo i hur många år som helst. Skulle sedan marknaden rasa sådär galet mycket om ett antal månader…Ja, då är mitt stalltips att köpa en till lägenhet. En etta, där barnen kan bo framöver, och som vi kan ha som övernattningslägenhet när vi uppnår FIRE och flyttar till landstället på heltid. Ja, lägg till uthyrningsmöjligheten också så är ekvationen rätt trevlig att lösa.

VI ÄR OERHÖRT LYCKLIGT LOTTADE i rådande situation, och vi vet om det. Det ger en skön känsla av lugn, trots att de på börsen investerade pengarna inte hjälper till med just den känslan. Å andra sidan, om 10 år….Vem vet? Med lite flyt har vi då både bra boenden, är skuldfria och investeringarna har ökat 100% i värde? (Man måste väl få drömma??)

SOM SISTA DETALJ I DETTA INLÄGG handlar det om Kina. Läste just att den kraftigt förbättrade luftkvalitén i Kina räddar fler liv än vad Coronasmittan skördat. Källa osäker, men tror i alla fall det är ganska nära sanningen. Just det skrivs det dock oerhört lite om i våra media.
Jag undrar varför?



När slår det över?

8 kommentarer:

  1. Jag kan inte säga vad ni ska göra men jag vet vad jag skulle göra. Köpa något vi trivs med och kan tänka oss att bo i många år och se det som ett tillfälle att antagligen få det billigare än om vi köpt för några månader sedan.

    SvaraRadera
  2. Jo, såklart vi ska trivas! Att köpa något där vi ska bo i många år har dock aldrig varit ursprungsplanen, då det kommer bli en test för att se om det funkar (för mig) att bo i stan. Så ett "billigt" boende är ett måste så min sambo ev kan bo där själv om jag väljer att flytta tillbaka till förorten igen :-). Så billigt men trivsamt just nu, och om jag älskar stan så får vi om ett år eller så fundera på om vi ska bo kvar eller flytta på oss igen.

    Ha det fint!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  3. Visst känns det oväntat bra när börsen bara gått ner 2 procent? På något vis så är det trots allt ett tecken på att saker är normala till skillnad från 10% back eller 8% upp.

    Visst är det svårt att vara saklig när man pratar om människoliv. Är det värt att låta någon dö idag för att förlänga livslängden på 100 andra människor med ett år 2055?

    Jag hoppas i alla fall att det här blir en tankeställare för många när det gäller pendling och livskvalitet.

    Och visst ser det ut att bli köparens bostadsmarknad ett tag framöver! Stort med låg avgift och låg belåning i föreningen låter fint. Hoppas du hittar något bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är så himla konstigt tänk ibland!

      Men tack Daniel, det hoppas jag också. Både att bo och trivas i och till en vettig peng!

      Radera
  4. Allt för lite positivt som skrivs av media, jag tror krisen är snart över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill tro det, men är inte så säker...Vi får se :-)

      Radera
  5. Superspännande att följa er jakt på bostad. Verkligen bra läge ni sitter i nu :) Vi köpte (turligt nog) som sagt på botten vid senaste "raset" på bostadsmarknaden och gick då för att köpa en större och mer central lägenhet.

    Personligen ser jag positivt på bostadsmarknaden i Stockholm på LÅNG sikt, nuvarande kortsiktiga turbulens och utmaningar löser inte de långsiktiga problem som finns på bostadsmarknaden. Köpa och hyra ut skulle jag med vilja göra, men reglerna kring uthyrning är inte i toppklass direkt tyvärr :(

    Lycka till med bostadsjakten i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det spännande!? :-). Spännande, frustrerande, energikrävande, roligt, jobbigt, tråkigt...helt beroende på när man frågar! Jag är också övertygad om att Stockholms bostadsmarknad är bra att investera i på lång sikt. Och visst finns det uthyrningsregler som kan sätta vissa käppar i hjulen, men det finns sätt att åtminstone bitvis lösa dem på...om man nu hittar något att investera i förstås!

      Ha en fin helg och spring inte för mycket ;-)

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...