Ekonomiska mål

fredag 20 mars 2020

Total harmoni

SÅ VAR DET FREDAG IGEN. Ännu en arbetsvecka går mot sitt slut, och jag tillhör väl en av de få som inte arbetat hemifrån. Det blir allt färre personer på tåg, bussar och i största allmänhet på gator och torg. SL tar bort vissa tåg ur trafiken nästa vecka och om man åker bil i Stockholm har man troligen halverat sin körtid. Jag undrar hur det kommer se ut nästa vecka. Kommer det vara ännu mindre folk eller kommer de personer som ”utnyttjat” situationen för att arbeta hemma ha ledsnat och väljer att åka till sitt arbete ändå? Jag menar alltså inte att de allra flesta utnyttjar situationen, men säkert finns det en del som gör så. Men som de flesta vet är det inte toppenkul att sitta i myskläder i soffan hela dagarna…

MIN DOTTERS SKOLA HAR STÄNGT. Hon som dag ett tyckte det var ganska skönt börjar efter fem dagar få panik över att sitta hemma. Hon lät nästan deprimerad när hon ringde igår och var intill döden uttråkad. Jag försökte peppa henne och säga åt henne att åtminstone gå till gymmet, eller på en promenad, och hon skulle försöka ta sig ut. Det här med distansstudier kan vara svårt av flera skäl, men bortsett förmågan att fokusera så är det tufft att läsa svår matte hemifrån, utan en lärare närvarande som kan förklara om man stöter på bekymmer.

JAG FUNDERAR PÅ HUR CORONA HAR PÅVERKAT MIG PERSONLIGEN. För egentligen är det inte på så väldigt många sätt. Självklart ser jag mitt kapital minska, men det har ju ingen riktig påverkan ännu eftersom jag inte behöver pengarna förrän om många år. Det enda som faktiskt har hänt är att jag inte kan besöka min väldigt sjuka pappa, och det är jobbigt såklart. Och om detta elände fortsätter så kan ju naturligtvis mitt jobb vara i fara. Jag är ju nyanställd, och vad vet jag? Sist in, först ut? Nu tror jag absolut inte vi kommer att hamna där, men det är klart att det finns en minimal risk.

EN POSITIV SAK gällande Corona är ju faktiskt de miljöförbättringar vi redan ser i världen. Bättre vattenkvalité i Venedig. Delfiner som återvänder till platser som blivit renare, likaså många fågelarter. Luften över och i städerna är klarare och lättare att andas. Så att det inte skulle gå att stoppa miljöförstöringen är bluff och båg, men det visste vi ju redan. Frågan är såklart vad priset blir och hur man väger jordens framtid mot pengar och välfärd? Jag har inte svaret på den frågan, men jag tror nog att en gyllene medelväg inte vore så tokigt. Kanske kan vi av detta lära att även efter Corona minska vårt resande? Kanske kan alla jobba hemifrån då och då? Och kan det vara så att vi kanske inte har plats för flera större flygbolag inom Skandinavien i framtiden? Skulle vi inte med gemensamma krafter kunna enas om ETT bolag, och försöka få tillväxtmöjligheter och arbetstillfällen genom andra insatser från våra styrande organ? Jag vet att frågan inte är helt enkel, men nu är ett väldigt bra tillfälle att börja fundera på allvar. Det kan nämligen inte vara som det alltid har varit…

EN POSITIV SAK GÄLLANDE MIN EKONOMI är att jag fick skatteåterbäring på ca 8.000 :-. Det var en glad nyhet för mig och betyder att jag kan börja samla på mig lite buffertpengar igen efter att ha använt för mycket till att köpa aktier.

SÅ TILL DET BÄSTA AV ALLT. Igår red jag dressyrlektion. Det var länge sedan jag upplevde känslan, men igår infann den sig. Den där känslan av att man är ett med hästen, i total harmoni och allt bara flyter på precis som det är menat. Det är då man påminns om varför man håller på med hästsporten! Jag log från öra till öra efteråt och njöt av alla fina ord som tränaren överöste oss med. För det fina med sporten är att träningen blir både fysisk (jösses, mina magmuskler idag alltså!), men även mental. Du MÅSTE ha total närvaro och fokus under den tid du sitter på hästen för att lyckas uppnå resultat, och det lyckades jag med igår. Och när jag kom hem hade jag för första gången en känsla av ett totalt lugn i kroppen. Känslan var så stark att jag kände mig näst intill religiös, och sambon konstaterade lugnt:
”Jag tycker om när du är såhär”.



Tack hästarna för att ni finns och står ut med oss människor!

7 kommentarer:

  1. Jag förstår precis känslan! Hoppas jag kan uppnå den i eftermiddag ihop med Anette. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du gör :-). Lycka till i em!

      Radera
  2. Vi är uppe i vår 4 dag i del-karantän eller partiel karantän kanske man kan säga. Jag jobbade redan 2 dagar hemifrån så det är inte en så stor ändring för mig, däremot är det lite konstigare att inte kunna gå ut och gå eller handla som man vill men jag kan inte säga att vi lider av det.
    Vi har tur, vi bor utanför Paris i ett hus med trädgård så vi kan alltid gå ut där och sätta oss eller fixa med grönsakslandet som ska göras iordning för kommande odlingar. Min sambo åker och handlar själv, i vanliga fall gör vi det ihop men det är bättre att han gör det ensam idag. Han är dessutom den som inte kan jobba hemifrån. Vi måste ha ett utegångsbevis som man laddar ner från Internet och skriver ut. Skall undertecknas och beskriva varför vi går ut; motionera, handla, gå till läkaren, gå ut med hunden, ... Man måste också ha ett nytt bevis för varje dag.
    Jag tror att detta lösningen till att förhindra att smittan sprids ännu mer och att våra sjukhus blir överbelamrade. Jag tror också att karantänen kommer att förlängas till slutet på april. Men så må det vara.
    Låter underbart att rida, jag var en riktig virtuell hästtjej när jag var yngre, med virtuell menar jag att jag älskade hästar men fick aldrig tillfälle att rida på ridskola eller på annat vis umgås med hästar. Nu har intresset för ridning avsvalnat men de är underbara djur.
    Hoppas att ni får en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, är det så pass allvarligt så man måste ha tillstånd och grejer? Låter en smula komplicerat, men jag kan förstå det ändå eftersom det är många människor kring Paris (och i många andra storstäder). Helt klart en annorlunda situation!

      Ja, hästar är underbara djur! :-)

      Trevlig helg!

      Radera
    2. Man ger sig själv tillståndet så det är mest ett sätt att visa att man har en acceptabel anledning att riskera smittspridning.

      Radera
  3. Verkligen kul och fascinerande med hur snabbt man kan se förbättringar i miljön!! Ingenting som inte för något positivt med sig :)

    Vad underbart det låter med dressyrpasset och connection mellan dig och hästen. Jag behöver fokusera lite extra på coreträning nu, kanske borde satsa på dressyrträning då? :)

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, coreträning och hästar är en bra kombo! Jag kör ju också träning med mycket fokus på core, så för mig var det perfekt :-).

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...