Ekonomiska mål

tisdag 17 mars 2020

Monopolpengar

DET KÄNNS SOM OM DET INTE ÄR RIKTIGA PENGAR, de där siffrorna man ser i olika färger på Avanza. Lite som det är Monopol-pengar, och någon leker bank någonstans i världen. Och det är rätt skönt att tänka så, förlusterna blir inte riktiga förluster på något sätt.

JAG KÖPTE LITE IDAG OCKSÅ:

2 Investor (382:-)
10 Eolus Vind (84,50:-)
5 SEB (61:-)
10 Resurs (35,60:-)
19 Svolder (84:-)

Nu har jag inte råd med fler Investor om jag inte säljer något annat, och bara väldigt få av övriga som handlas till lägre peng. Men lönen är bara en vecka bort, och utdelningarna börjar rulla in om ett par dagar. Axfood är först ut bland mina innehav.

AXFOOD OCH ICA rusade upp idag, och det var trevligt att mötas av färgen blått igen. Nu ligger jag faktiskt lite plus på dem båda, och det känns bra. Egentligen har jag "för mycket" i Axfood och hade tänkt (eller tänker framöver) sälja ett gäng, men det kändes lite tidigt att göra det redan. Dessutom vore det ju synd att sälja innan utdelning, även om risken finns att kursen går ner efteråt.

MEN VEM VET? Ingen vet just nu. Världen är upp och ner, och jag tillhör de som tycker många av de åtgärder som vidtas nu är överdrivna. Eller mer okonsekventa kanske. Som att dotterns skola stänger och eleverna uppmanas åka hem. Men va!? Åka från en liten isolerad stad till större städer för att om några veckor (månader?) åka tillbaka? Verkar inte vara det sunda förnuftet som råder där. Nu har vi sagt att vår dotter får göra precis som hon vill, men vill hon stanna så är det väl bara bra tänker jag (för samhället, inte för mamma! :-)).

Att vara fysiskt på jobbet måste varit en ovanlighet idag. I området där jag jobbar kunde man tro att någon släppt en bomb, inte en människa någonstans! Nästan otäckt.

SL JOBBAR DOCK PÅ OCH STRUNTAR I CORONA. För på pendeltåget i morse, där det typ var jag och en handfull personer till, blev det biljettkontroll! Inte mindre än 5 SL-kontrollanter kom ombord på det tåg jag åkte, och jag undrar lite över om just det var det bästa draget med de säkerhetsåtgärder som finns i samhället just nu?
Mitt SL-kort var giltigt i alla fall.


Börsen och Monopol - ett spel med låtsaspengar?


8 kommentarer:

  1. På mitt företag rekommenderas det att jobba hemifrån om man kan såklart, förutom min avdelning, då tydligen de som jobbar med lön ska vara helst på plats! Vilken tur! NOT :( Och hälften av samtal handlar om corona...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck! Gissar att Corona är dubbelt så tjatigt för dig :-)

      Radera
  2. Själv vabbar jag med friskt barn som råkade hosta lite vid gårdagens frukost. Risken är väl att denna galenskap kommer att pågå väldigt länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, risken finns. Vi får se nästa vecka om det är fler eller färre personer ute och rör på sig. Vi var tre stycken i min vagn på pendeltåget idag...

      Radera
  3. Jag håller med, det känns nästan som att det är låtsaspengar som rör sig upp och ner på skärmen. Haha, SL kör på som vanligt :) Jag åkte buss idag dock och fipplade med Avanza-appen när jag skulle gå på bussen. Chauffören öppnade inte dörren och då kollade jag upp, då stod det en skylt att man skulle gå på där bak så det var gratis för passagerarna på bussarna nu verkar det som :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, det var säkert inte gratis, de skickar på kontrollanter i efterhand i stället ;-)

      Radera
  4. Skönt att läsa denna typ av inlägg i dessa tider när det känns som att jorden svirrat ur sin omloppsbana. SL alltså...så länge det promenerar runt SL-kontrollanter KAN inte världen gå under! Och håller helt med dig om monopolpengar-analogin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur!? Helt plötsligt ger alltså SL-kontrollanterna en viss känsla av lugn. Vem kunde ana!? :-D

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...