Ekonomiska mål

fredag 13 mars 2020

Coronapausen


MITT I CORONATIDER har jag suttit med 350 kollegor på en konferens i Norge. Hade detta event bara varit förlagt någon dag senare hade det nog blivit inställt, men så var icke fallet nu med andra ord. Det fick faktiskt lite märkliga konsekvenser, och det är inte alltid helt lätt att veta hur man ska ställa sig till alla råd och påfund.

TVÄTTA HÄNDERNA – självklart. Handsprit fanns det också gott om. Så långt är allt väl och ve, men sedan blev det lite knasigt. Dels var våra förbokade externa föreläsare förhindrade att komma, så två av passen sändes i stället via videolänk. Inte hela världen, även om det inte blev samma dynamik som om vederbörande funnits i rummet.

PÅ KVÄLLEN DÄREMOT förstod jag inte riktigt tanken med de åtgärder som vidtogs. För att vi inte skulle sitta för nära varandra på middagen så ordnades det med extra bord, så vi hade minst 50 cm mellan varandra. Eftersom mina kollegor kommer från olika länder så var det svårt att prata med både långt avstånd, språksvårigheter och hög ljudvolym. Det som då hände var att folk fick luta sig mot varandra och skrika i varandras öron, så jag tror nog inte att detta tilltag minskade eventuell smittspridning…

VI BLEV OCKSÅ UPPMANADE att inte dricka så mycket alkohol på grund av Corona. Det gavs ingen anledning till detta, är det för att folk börjar sluddra, sitta ”för nära” och börja ta på varandra under alkoholens inflytande? Inte vet jag, men med mitt strikta kost- och träningsschema så lyxade jag till det med en enda alkoholfri öl. Därmed inget större bekymmer för mig.

DAGEN EFTER BLEV DET ÄNNU MÄRKLIGARE. Vi skulle nu undvika köer i lunchmatsalen. Därför blev vi insläppta i grupper, och serverad kall mat under plastlock!?

VI BODDE PÅ ETT SCANDIC. Vi var 350 personer, och bortsett de åtgärder jag berättat om så stängdes även gymmet ner. När de flesta åkt hem igår, och det var bara jag och ett tiotal kollegor kvar, kändes det som om hotellet bara dog. Inga människor, knappt någon personal. Ett spökhotell nästan. Och på flygplanet hem var det också ganska lugnt…

VI BLEV UPPMANADE ATT JOBBA HEMMA IDAG. Jag var dock tvungen att åka till kontoret i ett syfte, men jag tog bilen för att inte träffa någon pendlare på tåget. Trafiken var i stort sett obefintlig, och på kontoret är jag ensam :-).

SÅ CORONAEFFEKTEN har jag sett på nära håll nu, precis som många andra. Då har jag ännu inte ens nämnt börsen och effekterna där. För det är såklart något som påverkar oss alla i dessa tider, och vi som har investeringar som intresse kanske har ännu mer åsikter om den saken.

SJÄLVKLART HAR MITT KAPITAL MINSKAT. Rätt rejält. Jag är dock inte orolig alls utan har köpt mer i den omfattning jag kunnat. Ännu har jag inte sammanställt hur mycket jag handlat för totalt, men jag har fyllt på från buffertkontot vid ett flertal tillfällen. Småköp har gjorts i Investor (som lägst till pengen 404:-), Boliden (156:-), SEB (69:-), SHB (80,90:-), Xact Hög (102,60:-), Latour (128:-), och Svolder (114:-). Frustrationen är stor då jag önskar jag hade mer pengar att köpa för, och min största lärdom är att jag varit lite för snabb att trycka på köpknappen. Både Svolder, Latour och Boliden hade jag kunnat köpa till betydligt bättre peng genom att bara vänta en dag. Några riktiga dundermissar känner jag inte att jag har gjort, mer lite enklare nybörjarmissar.

AXFOOD ÄR DET INKÖP jag förlorat mest pengar på. Där är verkligen ett råd till mig själv i fortsättningen, att ha lite is i magen innan jag fyller på. Bolaget i sig tror jag dock på, så jag ångrar inte att jag äger det. Ångrar bara att jag inte väntade typ någon vecka. ICA har gått bättre för mig och minuset där är i linje med vad som är väntat just nu.

PÅ SIKT BÖR JAG ÄNDÅ kunna se att mina extra köp ger lite raketbränsle till pengamaskinen. Utdelningarna och återinvesteringarna ökar ju också såklart, och om inget extremt händer (igen!) så loggar jag nog ut för några dagar och slipper se eländet en stund.

RETAR MIG LITE PÅ MIN SAMBO som i morse kom med kommentaren ”men jag sa ju faktiskt att man borde gå ur marknaden förra veckan”. Jag tror de flesta som läser detta känner minst sagt en mild frustration över den typen av kommentar. Precis som ingen annan hade kunnat förstå att börsen skulle gå ned? Precis som att det går att tajma marknaden? Precis som att sparhorisonten inte spelar någon roll? *suck*

JAG SKA AVSLUTA MED en lite mer seriös detalj. På konferensen hade vi faktiskt ett pass med en extern föreläsare som hade temat ”börsen eller ren luft?”. Det var ett mycket bra pass, utan pekpinnar och moralkakor, men med en hel del tankeställare kring hur vi behandlar vår jord. Bland annat fick vi se satellitbilder över Beijing, både från nutid och från en vecka respektive sex månader tillbaka. För en vecka sedan var luften näst intill ALLDELES KLAR över staden. För sex månader sedan var smogen helt ogenomtränglig. Exakt just nu börjar smogfläckarna uppstå igen då Kina dragit igång många fabriker.

JAG SKA VILLIGT ERKÄNNA ATT JAG tillhör skaran som känner viss klimatångest. Inte så att jag gör precis allt jag kan för att rädda världen, men så pass att jag då och då slås av dåligt samvete för mina val (portföljen inkluderad). Jag försöker numera cykla, åka kollektivt, minska flygresor och inte äta kött. Men ändå liksom…

JAG TROR FAKTISKT, även om jag gärna ser blå siffror på Avanza igen, att jorden behövde en paus.
Coronapausen.


Fast man måste ju få skoja om eländet också...

5 kommentarer:

  1. Ja, det känns som om jorden är vinnaren i coronaoron. Väldigt svårt att tajma marknaden och lätt att vara efterklok men jag tycker det är hårt att kalla det nybörjarmisstag :) Fram tills för 3 veckor sedan har ju "buy the dip" varit en bra strategi de senaste åren. Jämfört med för 3 veckor sedan är ju ändå köpkurserna superbra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte nybörjarmisstag kanske, mer att jag är en ganska otålig person - då trycker man lite för snabbt på köpknappen :-). Och visst har jag fått en del fina kurser!

      Radera
  2. Håller med om att coronakrisen tar sig lite oväntade uttryck och de åtgärder du beskriver känns ändå lit udda. Själv har jag också fyllt på lite och gjorde det alldeles för tidigt i både Axfofod och Resurs holding. Men jag räknar kallt med att framtiden kommer visa att vi gjorde rätt som köpte även om vi inte träffade botten.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror vi gjort fina köp om vi zoomar ut och ser det hela på en längre tidsaxel. Även jag köpte Resurs för tidigt..Nu är det bara hålla i sig och se vad som händer!

      Radera
    2. Ja precis! Tror jag kommer fylla på lite vler resurs faktiskt. Gillar verkligen det bolaget. (även om jag inte själv är kund) ;)

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...