Ekonomiska mål

tisdag 3 mars 2020

Att köra eller inte köra

EN SAK SOM JAG VELAT FÖRÄNDRA i mitt liv är användandet av bil. Jag tror till och med jag har skrivit ner det vid något tillfälle. "Inte använda min tid till att sitta i bilköer". Med det sagt så har jag ändå inte kunnat påverka det särskilt mycket de senaste åren då jag var "tvungen" att köra bil både till jobbet och till stallet. Dessutom har jag pendlat mycket till sjuka föräldrar, så då har bilen varit mer eller mindre nödvändig.

MEN MED DET NYA JOBBET har saker och ting förändrats! Jag jobbar nära en pendeltågsstation, och det är bara fyra stationer från där jag bor. Resan tar knappa 15 minuter, och även fast det tillkommer lite promenadväg så är tiden "dörr-till-dörr" mindre än 30 minuter. Det är vansinnigt skönt, och faktiskt skönare än vad jag förväntat mig! Dels vet jag nu ganska exakt vilken tid jag kommer vara på jobbet. När jag körde bil tog resan allt från 20 minuter till 90 minuter, helt beroende på vilken dag och tid det var. Det blev en inbyggd stress att aldrig veta exakt när man skulle vara framme. Dessutom är köer en stressfaktor för mig ändå, och med vägarbeten och annat stök så är man lite på spänn hela tiden som bilförare i storstaden.

NU VÄLJER JAG ATT INTE GÖRA NÅGOT ALLS på tåget. Tittar knappt på telefonen. Jag har alltid med mig en bok, men resan är lite för kort för att hinna komma in i handlingen. Det är jätteskönt att "bara vara" en stund på morgonen! I tillägg till detta ser jag också alltid till att ha gott om tid generellt på morgonen, så jag hinner duscha, dricka kaffe och se på nyheterna innan jag behöver gå.

JAG MÄRKER VERKLIGEN SKILLNAD PÅ MITT HUMÖR! Jag är mer närvarande och har ett lugn som håller i sig i princip hela dagen. Självklart kan det även bero på jobbet i övrigt, nuvarande arbetsplats är bättre för mig än den tidigare. Men sammantaget är det en klar seger i välmående, och plussaldo på både tids- och energikontot!

TILL STALLET GÖR JAG LITE BÅDE OCH. Ibland åker jag pendeltåg även dit, och även fast det är ett bussbyte också så funkar det rätt bra. Annars är det bil som gäller, men det är sällan köer dit. Dessutom har jag nästan aldrig någon tid att passa, så stressen uppstår inte på samma sätt.

DETTA FÖRENKLAR BESLUTET OM ATT SÄLJA BILEN. Eftersom vi dessutom kommer flytta till stan så är det bara dumt att ha bil, och från stan kan jag också cykla till jobbet. Eller åka tunnelbana. Eller pendeltåg. Eller få skjuts av sambon som har bil. Det är alltså ingen ko på isen :-). På helgerna kommer jag också låna sambons bil till stallet.

BILEN FÅR DOCK STANNA KVAR NÅGRA MÅNADER TILL. Dottern ska ju ta körkort, och det är min pärla som hon just nu övar med. Funderar om jag parallellt ska hyra ut den via Snappcar för att tjäna lite extra pengar.

HUR SOM HELST är det skönt när saker och ting går som planerat. Mindre bil, mindre stress.
Och såklart mer pengar kvar i plånboken!


Vet du exakt vad din bil kostar dig i månaden?

8 kommentarer:

  1. Ställde av vår 2:a-bil i November och har inte saknat den ett dugg sedan dess. Känner så igen mig i detta med att köra bil till jobbet och att aldrig veta hur lång tid det skulle ta, enormt stressande.
    Jag bytte jobb och nu har jag 6km cykelväg till jobbet. Och i och med att det inte varit vinter i år, så har jag cyklat nästan alla dagar utom några få. Skönt.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju fantastiskt, både för plånboken och hälsan!

      Mvh Louise

      Radera
  2. Min bil har nått din rigida åldern att den börjar kosta en hel del i reparation. Eftersom jag betalat av billånet sedan länge. Så tar det emot så in i bomben att köpa/titta på en ny. Kommer försöka köra min nuvarande tills den ramlar ihop helt. Bättre reparera än amortera eller? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det sägs ju att man ska äga en bil så länge som möjligt, så kör på det :-)

      Radera
  3. Hej!
    Jag var också utan bil för en tid sedan (I ungefär 1 år) och det var på ett sätt otroligt skönt - Jag tog cykeln när jag behövde ta mig någonstans! Blir en annan typ av frihetskänsla, med nuvarande jobb är det dock helt omöjligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i vissa lägen blir det ju nästan omöjligt att vara utan bil. Men när man väl kan vara det så är det en härlig känsla :-)

      Radera
  4. Jag har ett pendelavstånd som räknas i minuter, utan bil. Jag tror att det skulle ta längre tid att lirka bilen in och ut ur garage än det tar mig att cykla de 1-2 kilometerna till kontoret. Jag önskar att fler prioriterade boende och jobb så att de slipper pendla för det är så hjärndött att spendera hundratals timmar om året i bilköer.

    När jag jobbat i USA har jag alltid längtat hem till ett ställe där man kan gå, eller cykla, mellan platser. De har byggt sig ett sjukt bilmecka och det går inte att bo där utan att be till bilguden, men liksom offer för Stockholmssyndromet så inser de inte att de är gisslan.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...