Ekonomiska mål

onsdag 26 februari 2020

Handla på REA och mer utdelning!


ÄVEN OM JAG FÖRSTÅR att detta med största sannolikhet är en tillfällig dipp (”Coronadippen”) så är det mitt första egentliga test på hur det känns när börsen går ner och Avanza skickar varningsmeddelanden om att jag tappat 10% av mitt innehav. Det är fonderna som tagit den största smällen, men även aktieinnehavet har fått en släng av röda hund.

STÖRST NEDGÅNG har gällt Eolus, Sdiptech, ICA och Axfood, men även övriga innehav har varit klart påverkade. I mitt fall har det inte spelat så stor roll annat än gällande ICA och Axfood som jag nyligen köpt. Det hade ju varit toppen att ha köpt allt idag i stället när ICA var under 370:- (Jag har ett GAV på 395:-)) och Axfood under 184:- (Mitt GAV är 197:-)). Men det är bara gilla läget, och jag tankade på mig lite fler ICA idag, så på sikt kommer det säkert bli toppen ändå :-).

JAG LYCKADES ÄVEN KÖPA NÅGRA INVESTOR för 499:- och det var länge sedan Investor låg under femhundringen! I skrivande stund är de redan uppe i 510:- igen, så det var en snabb vändning innan den fick ny luft.

NU ÄR MIN KASSA I PRINCIP SLUT, och kan endast fyllas på av min egen månatliga sparkvot, eller från mitt eget buffertsparande. Så nu kommer det enbart bli mindre strököp en tid framöver. Jag har dock ett eller ett par bolag jag ska sälja när förhoppningsvis vinden vänt lite, och då har jag lite torrt krut den vägen också.

DET FINA I KRÅKSÅNGEN är att med mina nya inköp så har även de förväntade utdelningarna ökat! Jag vet inte vad Xact Hög kommer dela ut ännu (troligen runt 6 kronor), men som det verkar landar årets utdelningar på mellan 13.000:- och 14.000:-. Målet var ju från början satt till 12.000:- år 2021 (!), så där gick det ju betydligt snabbare än väntat. Det kan ju också bero på att jag ändrat strategin något och har köpt mer aktier än fonder, men det känns ändå trevligt att kunna återinvestera en sådan summa på året.

SUMMA SUMMARUM så har jag hittills inte tyckt att den lilla virusinfektionen skapat någon oro i själen (nu tänker jag främst gällande dess påverkan på ekonomin), utan jag har tyckt det varit ganska trevligt att se siffror i rött och fått möjligheten att handla lite billigare en stund.

NU FÅR VI SE HUR DET FORTSÄTTER FRAMÖVER.
Just för dagen har det i alla fall vänt uppåt igen.



Coronadippen :-)

14 kommentarer:

  1. Jag hoppas du lyckades träffa perfekt i en dipp i dina köp! Inte för att det spelar så stor roll i längden utan för att det känns så bra att klappa sig själv på ryggen. Jag tycks ha bränt allt mitt krut på BillerudKorsnäs förra månaden så för mig är det bara att gilla läget och hoppas på det bästa (vad det nu är).

    Men vi får väl se hur det går med osäkerheten. Hög fallhöjd, men också många som inte vill acceptera ett fall.

    Jag såg lite SCB-siffror idag där man tydligt kan se den vanliga influensan i dödstalen varje år. Det pratas inte så mycket om den, men nu undrar jag hur det ser ut om man jämför den här influensan med den "vanliga" som kommer varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag också, men vi får väl se vad framtiden utvisar! Jaha, du har köpt Billerud? Jag tror på dem, så det blir säkert ett bra köp i längden!

      Jag skulle också vilja veta skillnaden mot vanlig influensa. Skulle också vilja veta hur det är för de som inte dör, tillfrisknar de bara som vanligt? Typ, "jaha, nu var Corona över, dags att gå till jobbet"?

      Inte mycket info som ges bortsett spridning och antalet dödsfall. Typisk mediagrej?

      Radera
    2. Jag vet lite om symptomen, eller frånvaron av symptom. Många, speciellt barn, har nämligen inga symptom, eller väldigt milda symptom. En förkylning helt enkelt. En del får något som verkar som en "vanlig" influensa, och hos de som drabbas hårdast (mest gamla, men inte bara gamla) så blir det lunginflammation och/eller organkollaps.

      Nu ska jag spekulera lite, men tydligen kan skadade lungor göra en mer känslig. Kina är känt för att ha dålig luft i allmänhet och en hög andel rökare (mindre än Balkan men mer än resten av världen). Kanske därför de har många dödsfall. Det kombinerat med att det bor många människor där och att smittan började där.

      Väldigt svårt att veta.

      Skadar i alla fall inte att använda tvålen lite mer och Kina lite mindre.

      Radera
    3. Aha, tack för info! Jag kommer definitivt inte använda Kina till nånting just nu :-).

      Radera
  2. Helt rätt! Misstaget jag gör ofta är att jag köper för mycket för tidigt. Nu bromsar jag lite och köper mindre men varje dag :) Vi pratade om ICA att 385 är ok pris :) Jag har dock inte köpt ICA än... jag kanske borde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om jag säljer Veteranpoolen imorgon, de rapporterar och kan vara bra läge att sälja. Då har jag lite pengar att investera i andra innehav. Just nu köper jag mycket securitas, axfood och investor.

      Radera
  3. Riktigt fin utveckling med utdelningarna, du ligger låååångt före målet! Här har det bland annat blivit köp i Walgreens, Shell och Investor :)
    Intressant meddelande från Avanza, visste inte att de skickade ut sådana mejl. Vad var budskapet mer än att informera om att portföljen sjunkit med 10%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul, men det kan ju också vara jag som är dålig på att sätta relevanta mål :-).

      Avanza skickade ett meddelande om att jag tappat 10% av värdet på mitt innehav, och sedan att de skulle fortsätta skicka meddelande om det sjönk med 20,30,40% osv. Det roliga var bara att det också stod att de inte skulle varna längre om innehavet sjönk med 110% eller mer :-D.

      Radera
  4. Hej Louise.

    Många fina köp där.

    Har man en lång sparhorisont är det ju bara positivt när aktierna går ner i pris och man kan köpa dem billigare. Även om det känns tråkigt när portföljen tappar i värde. Värre är de för dem som ska ta ut sitt sparande precis efter en börsnedgång. Ska iallafall bli spännande att se vart börsen tar vägen nu framöver. Jag hoppas inte våra svenska bolag påverkas allt för negativt av allt som hänt den senaste tiden. Den som lever får se.

    Önskar dig en trevlig fortsättning på veckan.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis,

      Jag håller med dig, om man sparar på lång sikt så är ju detta bara positivt. Men det gäller ju att ha pengar just vid dipparna också :-).

      Jag önskar dig detsamma!

      Radera
  5. Jag hade så roligt när jag också köpte investor för under 500 kr och önskade bara att jag hade haft mer casch...men så himla tråkigt när portföljen sjunker mer i värde än vad jag tjänar på flera månader :( Men jag djupandas och tänker att det bara är ett hack i linjen o att jag sparar långsiktigt. Ska bli intressant idag när Avanza skriver att det blir en "blodröd öppning".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt att "fynda" Investor? Du gör rätt i att djupandas, och glöm inte: This too shall pass!
      Trevlig helg!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...