Ekonomiska mål

torsdag 23 januari 2020

Hiss och Diss

DET FINNS ALLTID PLUS OCH MINUS. Yin och Yang, ljus och mörker. Ibland mer av det ena eller det andra, men sammantaget en balans. Jäkligt filosofiskt, eller hur?

HISS. Eolus Vind! Aktien var vid stängning idag upp 11,88%, och det efter en hel vecka med uppgång. I forumet på Avanza har folk hoppats på ATH runt 124-125 kronor, och nu ligger den plötsligt på nära 137 :-. När jag köpte Eolus för 101 :- tyckte de flesta att det var dyrt och hade sålt av efter tidigare uppgångar. Men jag gillar verkligen vad bolaget gör, så jag köpte mer. Så himla glad för det just nu, särskilt med utdelning på gång nästa vecka. Tack Eolus! För övrigt går mina nyinköpta Sdibtech fint, upp 2% idag. Resurs har ju fått det jobbigare, ner nästan 4% idag, och då köpte jag faktiskt några fler aktier :-)

DISS. Min kropp! Den vill på inga villkor samarbeta. Efter löpning fredag och söndag började hamstring-musklerna (säte/baksida lår) ställa till rejäla bekymmer. Dessutom fick jag smärta som strålade ner i benen på olika sätt, och igår domnade vänster ben bort när jag körde bil. Att sova har i princip varit omöjligt utan smärtstillande.

MEN I DAG FICK JAG NOG! Jag bokade en akuttid på Idrottskadecenter, och träffade en mycket proffsig kille som jag fick förtroende för. Han konstaterade rätt kvickt att den strålande smärtan kom från ledkapseln i höften, där ett helt gäng nerver sitter samlade. När ledkapseln svullnar trängs kläms nerverna ihop, och beroende på ställning strålar smärtan åt olika håll. Hamstringmuskulaturen hade också gått i försvar/kramp, och jag kunde inte ens sträcka ut benet när jag kom dit. Det fick vi ordning på med EMS-behandling (milda elstötar), och även fast det inte blev helt bra så hjälpte det lite mot smärtan i alla fall. Nu ska jag ta det lugnt i helgen och sedan tillbaka igen nästa vecka för fortsatt behandling och träning. Håll tummarna för att det funkar!

OK, EN MINIHISS TILL innan jag slutar. Dressyrlektion idag! Jag som är stolt hoppryttare ut i fingerspetsarna fick rida fint i dressyrsadel - och fick beröm för sitsen! Lite mallig nu faktiskt! (Mallig! Ordet alltså, hur länge sen hörde ni det!? Fasen, jag är gammal nu. En gammal DRESSYRTANT! Jösses, måste börja med fälttävlan för att kompensera det hela.).

SKÖNT ATT RIDNINGEN FUNKAR ÄNDÅ!
Trots trasiga tantben.



Nåja. Dressyrtant kanske är underskattat...

9 kommentarer:

  1. Läser precis Q1-rapporten för Eolus. Så här exalterad tror jag aldrig jag hört vd skriva. Han påminner inte ens folk om att vissa kvartal överlämnas projekt och de ser bra ut och andra kvartal överlämnas inga projekt och de ser tråkiga ut.

    Men jag klagar inte utan önskar på min höjd att jag hade köpt fler aktier för några år sedan.

    Lycka till med benet nästa vecka. Kanske kan du få ett robotben och bli en cyborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är kul med exalterad VD :-). Det jag gillar med Eolus är själva tanken med vindkraft. Framtidens el måste ju produceras, och vindkraft är ett bra alternativ tycker jag. Sen önskar man ju alltid att man hade köpt fler aktier i rätt bolag, men det är lätt att vara efterklok. Jag har inte jättemånga aktier jag heller, men ändå glad att jag köpte lite fler än jag tänkt från början...

      Cyborg verkar ändå lite coolt...så kanske ;-)

      Radera
    2. Jag hade lite samma tanke. All gammal-industri må vara bra men vi behöver göra stora förändringar och då vill jag vara med på ett hörn.

      Nästa steg borde vara energilagring för jag vill ha ström också när det är vindstilla, men jag vet inte riktigt vad man ska investera i då. Är det någon som gör gigantiska pumpar för att pumpa vatten uppför ett berg kanske?

      Vi har gott om berg och vattenkraft så kan vi inte pumpa upp vattnet när det blåser och släppa det genom turbinerna när det inte blåser? Säkert gigantiska energiförluster, men finns det någon bättre idé?

      Radera
  2. Köpte lite Eolus för 60 kr... inte köpt på mig mer.
    Alltså, nuförtin så får man börja med prehab om man ska sätta igång med löpning eller liknande. Surt men sånt. Man är liksom stelare nu...
    /C #tant

    SvaraRadera
    Svar
    1. 60 kronor låter som en bra peng för Eolus!

      :-)

      Radera
  3. Hoppas löpningen löser sig. Vet hur det är att dra på smärta och vilja träna - trökigt!

    Trevlig helg och hoppas på friskusben inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, det är så himla segt! Hade ju tänkt hålla igång löpningen hela vintern och vara i lite form till våren, men så verkar det nu inte bli tyvärr. Fast jag ska kämpa för att få ordning på eländet!

      Radera
  4. Hälsan är prio ett, ta hand om dig!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...