Ekonomiska mål

torsdag 19 december 2019

Vilket hästjobb!


MAN BLIR EN SMULA ÖDMJUK när man plötsligt står där i stallet och ska jobba ”på riktigt” och inte bara sitta på kontor och glo in i exceldokument. För det är 55 hungriga hästar att ge mat, släppa ut i hagarna och mocka åt. Det ska också sopas, städas, borstas, promeneras och förberedas nytt foder, och allt ska vara klart vid lunch. Då ska nämligen 55 hästar tillbaka in i boxarna igen, täcken ska bytas, ben ska spolas och hovar ska kratsas, innan verksamheten drar i gång klockan 15.00.

DET SPÖREGNADE DESSUTOM. Trots nya och dyra skyddsskor var jag fuktig om fötterna vid åttatiden när hästarna äntligen var ute. De liksom jag var måttligt nöjda med underlaget, lera och stora vattenpölar, och gick motvilligt med på att bli utsläpade i mörkret.

ATT MOCKA ÄR JAG VAN VID. Men det var länge sedan jag behövde mocka 13 boxar under tidspress! (Att jag sedan också skulle släpa in nya torv- och spånbalar hade jag missat, men löste det genom att ta en kortare rast). Efter det arbetsmomentet var jag blöt OCH extremt smutsig. Torv har nämligen en förmåga att krypa in precis överallt.

NÄR DET VAR SOPAT OCH HÄSTARNA SKULLE KOMMA IN IGEN var det en yster skara fyrbenta som stod samlade vid grindarna. De små snälla ponnyvarianterna var allt annat än snälla och dansade runt i grimskaften i tjutande vind, och de vanligtvis något mer stressade individerna var näst intill ohanterliga. Regnet hade plötsligt övergått i snö, och jösses vad glad jag var när alla 55 hästarna stod åter i sina boxar!

NÄR JAG ÄNTLIGEN FICK ÄTA MIN LUNCH OCH VILA EN STUND visade stegräknaren 16.000 steg! Hur kroppen kändes i övrigt ska vi inte ens prata om.

MAN SKA INTE UNDERSKATTA STALLJOBBET! Det är oerhört krävande fysiskt, och inte helt ofarligt. Trots att jag jobbat i stall förut kan jag utan tvekan säga att jag gjorde den tuffaste arbetsinsatsen på säkert 10 år under mina timmar igår, och även om jag fick beröm så funderar jag på om min kropp kommer orka. Jag är trots allt inte 23 år längre!

MEN JAG HAR ETT JOBB OM JAG VILL, och jag kan bestämma antal timmar ungefär som jag själv vill ha det. Skönt att veta. Så nu ska jag fundera på bästa upplägget för mig och sedan bestämma något bra!

TRADINGPORTFÖLJEN ligger dessutom i fas med vad jag vill, +500 (minus courtage) hittills denna vecka. Jag är en försiktig general, men många bäckar små vet ni.
Väldigt kul hobby är det också!



Gårdagens kollegor :-)

10 kommentarer:

  1. Jösses...jag är imponerad ! snyggt jobbat.

    SvaraRadera
  2. Jag har ridit på en häst i november och det är härlig känsla, kan förstå att det är mycket jobb och hästar är mäktiga djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt tufft. Men visst är det fina djur!

      Radera
  3. Haha, det där är en stor anledning till att jag aldrig kommer jobba med hästar. Att behöva hantera andras ouppfostrade monster... Hua! Kudos till dig som vågar. :-) Jag föredrar mina egna som går fot på kommando. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, det är lite galet :-). Skulle aldrig göra det "for life", men under ett par månader kan det ju gå an! Lär ju tappa några kilo på kuppen, man får ta det onda med det goda ;-)

      Radera
  4. Förstår hästarna om de hellre stannar inne i det varma båset. Skulle inte vilja vara den som övertygar de om härligheten med gyttjebad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, nej ibland kan man förstå dem, även om de vanligtvis trivs bäst utomhus!

      Radera
  5. Men skönare att vara trött av fysisk ansträngning än psykisk utmattning.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...