Ekonomiska mål

lördag 21 december 2019

Det lackar mot jul

NU ÄR HON HEMMA, min älskade dotter tillika Norrlandsprinsessa. Efter förseningar och borttappat bagage (på inrikesflyget!) hade jag hoppats på en supermysig fika här hemma, men tonårsbarn kan man inte lita på hur som helst :-). Tydligen var det viktigt att träffa en kompis och åka till MOS (Mall Of Scandinavia) för att införskaffa de sista klapparna. "Men mamma, vi kommer ju ses jättemycket sen ju!" Jo tack, förvisso mer än vanligt, men det är ändå bara dryga veckan innan hon ska vidare på nya äventyr med pojkvännen. Men man ska väl vara glad för det lilla? När hon kommer hem ska vi i alla fall klä granen, och det ser jag fram emot eftersom det är så mörkt i hörnet där granen just nu står oklädd.

DET SOM ÄR LITE GULLIGT trots allt, är att hon (dottern alltså) gjort en spellista med den julmusik hon gillar, och hon satte på den åt mig innan hon åkte. Det är mina julfavoriter också, men extra glad blev jag när min ABSOLUTA favorit hade kvalat in. "Oh helga natt" såklart! Jag är helt förälskad i den, men när jag var liten avskydde jag densamma. Jag brukade alltid sova hos min farmor och farfar dagen innan julafton, och farmor envisades alltid med att spela den låten. Trots att jag inte gillade just hennes musik så älskade jag min farmor, och när hon gick bort för många år sedan så vände vinden och "Helga natt" blev min favorit. Som ett minne till farmor helt enkelt! Och att nu dottern har tagit med den på sin privata spellista gör mig lite varm i hjärtat!

JAG KOM PÅ EN SMART JULKLAPPSGREJ till dottern förresten! Jag har tidigare skrivit att jag ska ge henne en nybörjarbok i aktiekunskap, men jag har varit orolig för att hon inte ska läsa den. Så jag fick en idé! I boken har jag lagt ett kort med fem frågor. Med bokens hjälp ska hon svara på frågorna, och för varje rätt svar får hon 100 kronor. Win-win, inte sant!? (Kommer se till att hon inte googlar fram svaren!)

VÄDRET ÄR VIDRIGT! Dimmigt och grått, jag ser knappt Mälarens vatten 25 meter utanför fönstret. Men inte är det ganska mysigt, för där tänder jag en väldans massa ljus. Städade gjorde jag igår, och nu har jag även handlat den mat vi behöver inför jul. Så egentligen handlar allt bara om mys nu. Kanske gör vi lite pepparkakor ikväll, och i morgon blir det kola och knäck. Sedan bakar jag alltid egna "godislimpor" till julafton också. De är svåra att få till, men jag ger mig inte! Dessa limpor är också ett arv från farmor, och de är vansinnigt goda med lite varm choklad. Ibland kan man få provsmaka just det framför uppesittarkvällens "bingolotto" också! Dottern vill gärna spela, och då tittar hon i alla fall på TV med mig och inte ner i telefonen hela kvällen :-)

EGENTLIGEN ÄR DET BARA EN DAG som är riktigt viktig för mig kring jul. Det är den 23:e. Då har jag en tradition sedan många år att absolut INTE ha några måsten alls! Det ska inte handlas eller lagas mat, allt sådant ska vara klart redan. Den 23:e får man om man vill baka och göra julgodis, men bara om lusten infinner sig. I övrigt får man kolla på film, fika, sova, promenera, bada bastu, spela spel eller bara vara. (Det kan ju tyckas vara precis som typ den 25:e eller 26:e för många, men den 23:e har fördelen att julen liksom fortfarande är kvar. Klapparna är inslagna och ser lite spännande ut, och allt ligger ändå framför en. Lite som att fredagar är bättre än lördagar i min värld).

HAR LYCKATS MED YTTERLIGARE EN TRADE I VECKAN och ökat på med dryga hundringen i tradingportföljen också. Återkommer med en bättre sammanställning efter jul och nyår!

Nu får hon komma hem så myset kan börja!




Såhär såg granen ut förra året. Får lägga ut en ny på årets variant lite senare!

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Mysigt med dottern hemma på besök! Jag håller med dig om den 23:e dec, det är spännande med allt som väntas hända de kommande dagarna.

    Grymt bra idé med frågor (och belöning) relaterat till aktieboken!! Bra jobbat med tradingen också, väldigt intressant att följa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, du är snäll du :-). Har faktiskt redan haft ett bra snack kring privatekonomi med dottern ikväll, hon har ett ganska sunt tänk för att vara 17 år - väldigt skönt att höra!

      Radera
  3. Ja, barnen har sina egna idéer. Sonen hade sista föreläsningen i torsdags så då trodde ju jag att han skulle komma hem i torsdags kväll eller fredag. Nej, på söndag blir det, "det är ju inte julafton förrän på tisdag", sa han. Jag får väl vara glad att han trivs i studentlägenheten. Sen imorgon kommer han bara hem och lämnar sina saker innan det är dags att träffa kompisarna. Så vi får se när julgranen blir klädd, den står härinne och väntar på att båda barnen ska lyckas vara hemma samtidigt. Ser knappt heller Mälaren jag heller. Jag misstänker att vi inte bor så långt ifrån varann. Tyckte mig känna igen mig på ett av dina foton för några månader sen ut över vattnet. Cyklar ju nästan varje dag längs med vattnet till och från jobbet och kollar bort mot samma udde jag tror jag såg på ditt kort. Om det är som jag tror så paddlade jag kajak mellan den udden och lilla ön i somras. Kan ju ha fel men det kan vara så att jag bara bor 2 km från dig. God jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man ska vara glad att de trivs på eget håll och att de är självständiga! De förstår såklart inte hur mycket man saknar dem, men om de får egna barn kommer de få erfara det själva ;-).

      Spännande om vi bor så nära! Svårt att säga om du har rätt eller fel, men det är nog inte omöjligt att det är så om du tycker du känner igen dig :-).

      Radera
    2. Du kanske känner igen dig i mitt senaste foto om du förstorar upp och spanar lite i bakgrunden. Eller också är jag helt ute och cyklar : )

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...