Ekonomiska mål

tisdag 17 december 2019

Framtiden känns ljus!

NU HAR DET SJUNKIT IN. Jag ska sluta jobba! Eller nej, inte för alltid såklart, FIRE är långt borta ännu tyvärr. Men jag ska slippa excel-listor, icke existerande systemstöd, rastlöshet och hierarki för ett tag framöver, och ju mer jag tänker på det ju bättre känns beslutet. Idag blev det officiellt på jobbet, och visst undrar folk, men ändå inte. Kollegorna förstår, och banne mig om de inte önskade allihop att de kunde göra på samma sätt! Åtminstone två kommer också göra det fick jag veta idag.

DET HADE INTE FUNGERAT UTAN LITE EXTRA KAPITAL. Tack och lov för sparande och lite sunt tänk kring ekonomi, både bakåt i tiden och framåt. Med lägre boendekostnader från och med mars när jag blir sambo så ser kommande utgifter mer än rimliga ut.

JAG HAR INTE ENS SÖKT NYA JOBB sedan jag sa upp mig. Jag ska åka till stallet i veckan och jobba lite extra där, och om det funkar bra får jag ett deltidsvikariat på två månader. Jag hoppas verkligen det blir så, för det är en så perfekt grej för mig. Jag får arbeta fysiskt och på rutin med något jag kan och gillar. Klappa lite hästar och vara trött, smutsig och nöjd när man kommer hem. Håll tummarna för att det går i lås tack!

JAG HAR OCKSÅ STARTAT ETT LITET EXPERIMENT. Jag har börjat med en liten tradingportfölj! Eftersom jag nästan konstant följer börsen har jag såklart börjat utröna vissa mönster och se saker som jag tidigare inte reflekterat över. Så jag har tagit steget vidare att börja anteckna vissa detaljer och dessutom börjat välja ut ett antal bolag som verkar extra intressanta för trading, dvs som har mycket rörelse i aktiekursen. Jag har sedan petat in den nätta summan om 10.000 kronor som jag får leka med i detta syfte. Jag tänker att det skulle vara kul att se om man kunde tjäna 100 kronor varje dag - det skulle faktiskt bli 3.000 på en vecka och därmed täcka de framtida boendekostnaderna. Dock sprang jag på en aktie direkt som jag verkligen tror på i lite längre syfte än dagar/veckor och köpte den när den föll kraftigt i fredags. Så strategin höll inte ens en dag, utan jag får nog hålla i den här någon månad minst. Fast under nästa år ska jag faktiskt testa detta fullt ut, och finslipa strategin så jag får till något som kan hålla. Inte helt lätt, men säkert lärorikt! Satsa mot stjärnorna så kommer du i alla fall till månen?

DET HÄR TJATET OM BOENDEKOSTNADER FÖRRESTEN! Vi budar just nu på en lägenhet! Inget som vi blir superledsna över om vi inte får, men ändå något som kan fungera bra för våra syften under kommande år. Bra och lugnt läge, bra planerad (utom pyttelitet badrum!), balkong, öppen spis och skuldfri förening. Med våra syften menar jag för den som missat det ett billigt och praktiskt boende så vi under kommande år kan spara mer pengar och leva mer minimalistiskt. Så skönt att vi är överens om den saken, och extra skönt att jag har nått fram med mina tankar och ideér kring FI. Skam den som ger sig ;-).

FÖR ÖVRIGT ÄR DET MYCKET JUL I ANTÅGANDE. Jag gillar det mesta med julen, men inte julklappar! Något till dottern, absolut. Fast hon vill mest ha pengar nu, och det ska hon få - tillsammans med en bok om aktier :-). Fast alla andra julklappar vill jag bara ta bort! Ändå sitter jag här med julklappskaos hemma, menlösa smågrejor som ska delas ut till höger och vänster, blandat med lite stress för att sambons julklapp inte har landat ännu.

MEN DET BLIR JUL OAVSETT!
Och i julklapp till mig själv köper jag aktier såklart...





6 kommentarer:

  1. Jag köpte samma julklappar, funkar bäst :)

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för vikariatet! Spännande också med trading och budgivning:)

    Det blir nog lite aktier här också i julklapp :)

    SvaraRadera
  3. Tack!Ja, mycket spännande nu, men jag håller er informerade :-)

    SvaraRadera
  4. Mycket spännande tider. Det är när man rör runt som dörrar öppnas och annat kan komma in. Hoppas det blir som du vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer bli toppen! Tack för pepp :-)

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...