Ekonomiska mål

söndag 8 december 2019

Money must be funny!

FASEN ALLTSÅ, JULEN SLUKAR REDAN PENGAR! Fast jag tycker att jag är medveten, tänker sunt och försöker minimera kostnaderna så känns det som utgifterna äter hål i plånboken. Det ska dock erkännas att jag är tidigt ute med alla "nödvändiga" inköp, jag avskyr att trängas med människor i butiker dagarna före jul. Därför har jag redan inhandlat det mesta, och i år även köpt lite saker via nätet, vilket jag inte brukar göra. Tycker det är lika vidrigt att hämta ut paket på diverse utlämningsställen som att trängas i butiker, och dessutom är det ofta förseningar eller felleveranser som stökar. Nope, inte för mig!

VARFÖR HAR JAG HANDLAT PÅ NÄTET I ÅR DÅ? Jo, eftersom jag numera kör cashbackshopping, och därför har köpt en del saker via refunder. Jag tänkte att om jag köper det mesta den vägen så blir det väl någon liten slant tillbaka i januari, och det är ju alltid tacksamt. Jag har köpt saker från CDON, Apotea och Adlibris hittills.

MEN VAD VAR DET JAG SA? Jo, att jag är skeptisk till att beställa över nätet på grund av förseningar, och mycket riktigt! Två gånger har jag fått mail från Adlibris med besked om att min beställning är försenad. Först skulle paketet komma den 3/12, sedan den 6/12 och nu är det senaste budet 11/12. Den som lever får se? Men jag vill gärna ha hem paketet eftersom det är en bok i aktiekunskap som jag ska ge min dotter. Sedan hoppas jag vi kan ha lite diskussioner kring privatekonomi medan vi äter knäck och är jullediga :-).

SÅ DET ÄR ALLTSÅ MESTADELS JULKLAPPAR som har kostat pengar hittills, men även en del annat. Till exempel är det en femtioårsfest, avtackningar på jobbet, bidrag till stallpyssel, luciautstyrsel till dottern och lite annat smått och gott. Inga stora utgifter uppdelat per sak, men många bäckar små ni vet. Julgran vill jag ha också, och den har jag beställt. Jag gillar att ha riktig gran, och min dotter är också väldigt noga med den saken.

JAG KÖR MITT VANLIGA RACE - när det blir för jobbigt med utgifterna trycker jag in en slant på Avanza! Då känns det åtminstone som om jag "skyddar" en del av pengarna. Dessutom njuter jag av att jag fick gå på en gratis julkonsert i går, som jobbet bjöd på.

NÄSTA JUL BLIR DET DOCK ANDRA BULLAR! En långresa till Sydafrika är inplanerad, och troligen flyger vi just på julafton. Jag, särbo (sambo) och barnen ska med allihop, och det bästa av allt är att vi redan sparat undan pengarna till den resan.

MEN DET ÄR NÄSTA ÅR DET! Nu känner jag mest att jag håller med ABBA.
Money must be funny...it´s a rich man´s world!



Ni glömmer väl inte att tända andra ljuset idag?


7 kommentarer:

  1. Apotea levererar konsekvent för tidigt, dvs leverans sker innan de sagt. Har hittills hänt varje gång jag beställt därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, åt det hållet också!? Påminner mig om när jag skulle flyga och flyget lyfte 20 minuter för tidigt. Kan bli tokigt :-).

      Radera
  2. Vissa kostnader som du nämner här är ju svåra att komma ifrån. Det är bara att gilla läget :) Så jag försöker koncentrera mig på sådant jag kan spara in på som bara påverkar mig själv.

    Mvh I-US

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, men det känns liksom som man inte har koll när det blir så många små utgifter på en gång...Men det brukar i slutändan inte bli alltför blodigt, bara en känsla just nu tror jag.

      Radera
  3. Kul med aktiebok och sedan aktiediskussion och knäck :) Vi har köpt en del julklappar men har några kvar som vi får försöka fixa till veckan. Jag försöker också köpa via refunder eller liknande så man kan få lite cashback. Bra idé med att skicka in lite extra pengar till portföljen när utgifterna överlag känns stora.

    Det låter underbart med Sydafrika!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får bara hoppas att den unga damen är mottaglig och vill diskutera också, det är lite olika det där. Men annars blir det ingen knäck, så det så! ;-)

      Ja, när jag får "ekonomipanik" blundar jag bara en stund, sen slänger jag in lite sparpengar i mixen för att lugna nerverna. Funkar faktiskt riktigt bra!

      Radera
  4. Haha, "ingen-knäck tricket" är bra :)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...