Ekonomiska mål

söndag 29 december 2019

Inför 2020

JAG TÄNKER INTE HA NÅGRA NYÅRSLÖFTEN. I min värld tar jag sådant på lite väl mycket allvar och blir stressad om jag inte håller dem. (Bland annat är det också därför jag aldrig kommer utlova X antal inlägg på bloggen per vecka eller så. Då skulle lusten att blogga dö. Jag skriver helt enkelt när jag vill och har tid :-)).

Däremot har jag, låt säga riktlinjer och målbilder som jag planerar hålla mig till, utan att för den skull just lova något. Typ såhär känner jag inför 2020:

Mål och riktlinjer gällande ekonomi:

Jag har ändrat på mina övergripande mål, och tänker inte alls bry mig om att amortera ner mitt bostadslån mer. Det får ligga kvar på dryga 60% just nu, och sedan får vi se hur bostadssituationen ser ut nästa år. Det betyder att jag kommer satsa på ett uppnå miljonen senast år 2021 (med risk för att det blir en krasch däromkring), och att jag även det året ska erhålla minst 12.000 kr/år i utdelningar. Utdelningarna under 2020 ser just nu ut att bli ganska exakt 8.000:-, men jag har fortfarande lite likvida medel kvar. Om börsen bara dämpas lite så kommer jag köpa mer aktier, och kan således öka utdelningen något.

Eftersom jag inte har något fast heltidsjobb efter mitten av februari så är det svårt att sia om sparkvoter etc. Men förutsatt att jag får ett nytt arbete ska sparkvoten under året ökas från dagens ungefärliga 20% till minst det dubbla 40%. Kanske kan det till och med överstiga 50%, men det beror på både arbetssituation och boendesituation.

Jag kommer fortsätta spara och investera långsiktigt, och fortsätta med både fonder och utdelningsaktier. Jag kommer också lära mig ännu mer, och leka med lite trading i väldigt liten skala och med väldigt liten budget - bara på kul.

Gott så, inte sant?

Mål och riktlinjer gällande hälsa:

Jag gillar ju att springa och ska utveckla löpningen. Jag vill uppnå 1000 km under året, och jag kommer springa Vårruset, Tjejmilen och Lidingöloppet. Måste dock hitta kompletterande träning då både höfter och knän lätt tar stryk av den ensidiga träningsformen som löpning utgör. Jag ska också försöka springa mer intervaller och komma upp lite i tempo. (Idag är jag nämligen ganska uthållig, men långsam).

Jag tänker rida mycket i skogen som jag älskar, och försöka unna mig lite hoppträning.

Jag kommer fortsätta äta mycket vegetariskt/veganskt.

Jag ska sluta ha dåligt samvete för saker jag inte kan påverka! Till exempel kan jag inte påverka att min pappa är sjuk och deprimerad, och det spelar ingen roll hur ofta jag hälsar på - inget kommer förändra den saken tyvärr.

Jag ska gå till optikern, för jag ser banne mig jättedåligt, trots en ögonoperation för ett antal år sedan.

Mål och riktlinjer för relationer:

Jag ska flytta ihop med min särbo som ni vet! Tror det kommer gå fint, vi är inne i en riktigt bra period där vi både kan kommunicera och respektera varandras olikheter utan att tjafsa. Vi har också samma syn på vilken typ av boende vi ska ha, och hur våra pengar ska användas. Det känns fint!

Jag ska umgås mycket med mina nära vänner, men ytligt bekanta tänker jag bara släppa. Däremot vill jag gärna träffa mina brorsdöttrar lite mer, det var så himla mysigt nu i julas!

Mål och riktlinjer för jobb:

Jag tänker leta jobb i stan, med målet att slippa pendla. (Enligt Sparo så har engelska forskare räknat ut att tjugo minuter extra pendling har samma effekt på psyket som en nittonprocentig löneminskning! Det låter galet, men jag håller i princip med - det är vidrigt). Jag vill kunna gå/cykla till jobbet om jag nu ändå ska bo i stan. I övrigt vill jag bara ha ett jobb som är någorlunda fritt med flextider etc, och sedan hoppas jag kunna stå ut ett par år :-). Det jobb jag har på gång i stallet får möjligen fungera tillfälligt, men det kommer bli för tungt i längden känner jag.

Övriga saker jag vill göra under 2020:

Jag vill byta min bil, och det kommer troligen ske i kvartal 2. Jag kommer då troligen bo i stan, och min plan är att dela bil med mina svärföräldar. De kör max 1-2 gånger i månaden och tycker det är dyrt att ha bil i stan. Jag skulle därför kunna stå för försäkringen med villkoret att jag får använda deras bil till stallet, och vid eventuell övningskörning med dottern. Win-win! Om detta mot förmodan inte skulle fungera så kommer jag ändå sälja min bil och köpa en billigare. Då bör jag få loss en sisådär 50.000 som jag kan lägga på bättre saker.

Jag kommer satsa på att sälja på loppis åtminstone vid två tillfällen under året. Jag har redan nu varit duktig och rensat i förrådet och fått ihop 4 stora kartonger som bör gå att kränga. Sedan ska vi göra samma sak hos särbon/sambon inför flytten. Jag tror vi kommer få ihop massor av grejer som kan generera tusenlappar i förtjänst. Dessa pengar ska naturligtvis investeras vidare!

Det sista jag kommer ta upp här är den resa som är planerad i slutet av 2020. Då ska vi åka med barnen på en lång tripp till sol och vilda djur i Sydafrika. Resan ska bokas nu under vintern, och jag ser verkligen fram emot den!

Jag ser fram emot hela 2020 när jag tänker efter!


Inga löften, bara en strävan. Det räcker bra!

Gott Nytt År!

16 kommentarer:

  1. Vet inte exakt skillnaden på nyårslöften år nyårsriktlinjer, men lycka till! Hoppas allt blir som du vill!

    (Jag vill också kunna springa 1000 km på ett år, dumma kropp)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det är en viktig skillnad! För mig alltså. Om jag lovar att springa 1000 km och "bara" lyckas med 970 så kommer jag bli stressad och arg. Om jag har 1000 km som ett mål eller som riktlinje däremot, så kommer jag bara bli lite irriterad om jag misslyckas, men det kommer inte vara världens grej :-).

      Du kanske kan göra något annat bra, även om kroppen inte vill springa...?

      Radera
    2. Det är inte mycket motion som är så lätt att göra som att springa. På med skor, öppna dörren, stäng dörren, go!

      Kanske borde ha en inomhuspool. Jag behöver en inomhuspool. Ok, där dubblades mängden pengar jag behöver. :)

      Radera
    3. Ja jäklar, nu blev det dyrt :-D

      Radera
  2. Men det var väl jättebra mål för 2020?
    Det är så många som sätter "bestraffningsmål", typ träna 4 gånger i veckan, springa milen under x antal minuter, inte äta socker osv, osv.

    Bättre sätta mål att höra mer av det man mår bra av (Det gör man av träning, men helst då träning som sker av lust), jag sätter gärna mål av typen
    Läsa mer böcker
    Gå mer promenader i skogen
    Göra mer äventyr (typ tälta, paddla kajak, åka skidor osv), både själv och med vänner eller familj
    Osv.
    Ett sparmål har jag också.
    Och att äta mer vegetariskt.

    Gott nytt år!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de känns bra och lagom avancerat för mig :-). Dina låter väl också toppen?

      Gott Nytt År!

      Radera
  3. Det kommer att gå hur bra som helst för dig under 2020, det tvivlar jag inte! Är du målinriktad så når du dina mål till och med tidigare än du trodde :) Vi har förresten samma utdelningsmål på 8 000 kr! Ha ett gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite beror det väl på vad som händer på börsen under kommande år också.

      8.000:- är en bra början, lycka till!

      Radera
  4. Riktigt bra upplägg, ska bli superintressant att följa!

    Jag funderade också på att ha ett bloggrelaterat mål men kände precis som du att jag inte ville ha någon press förknippad med bloggen.

    1 000 km löpning är superbra! Spännande med loppen. Hoppas vi syns på Lidingöloppet då :) Har du sprungit Lidingö förut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)

      Jag har sprungit 1,5-milen, men aldrig hela. 1,5-milen var inget större problem dock, så jag vill gärna köra hela, men det beror lite på hur min kropp mår över sommaren...

      Radera
  5. Jag vet inte riktigt vad problemet med nyårslöften är. Själv har jag aldrig lyckats hålla ett enda nyårslöfte. Kanske beror det på att de aldrig varit speciellt genomtänkta utan bara något som man tycker vore bra att göra. Det ska i alla fall bli kul att följa dig mot målen :)
    Önskar dig ett Gott Nytt År

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något skumt :-). Många löften uttalas nog också under inflytande av alkohol, och det är ju inte den bästa förutsättningen...

      Gott Nytt År!

      Radera
  6. Hej!

    Även jag har 8000 kr i utdelningsmål för 2020 i den nystartade utdelningsportföljen jag startat på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas vi på att det målet uppfylls (gärna med råge!).

      Mvh Louise

      Radera
  7. Hej Louise! Jag har hållt mig ifrån både eget och andras ekonomibloggande sedan september. Men den här helgen har jag läst ikapp. Oerhört många, spännande och bra förändringar du har gjort under den här perioden. Väldigt kul och inspirerande att läsa din blogg igen. Det enda som inte verkar gå som du tänkt dig verkar vara löpningen. Samma här. Har haft ett fyra månader långt träningsupphåll, men äntligen igång igen. Känns väldigt bra nu när våren är på gång.

    SvaraRadera
  8. DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK....

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...