Ekonomiska mål

fredag 27 december 2019

2019 börjar lida mot sitt slut

2019 ÄR SNART ÖVER. Julen har varit toppen, och det blev en fin julafton hos min bror. Hans barn, liksom mitt, har blivit äldre och ville till och med spela sällskapsspel. Jag kände mig genuint lycklig när jag och Överste Senap kämpade tillsammans i Cludeo :-). Lite för mycket julklappar tyckte jag nog det var under granen, men alla var nöjda och glada...så, jag fick bita ihop och tänka att "nästa år ska det minsann bli mindre!" 

2019 I ÖVRIGT har varit ett minst sagt volatilt år, för att använda aktietermer. I början av året gick min mamma bort i cancer, och en tung period blev ännu tyngre. När några månader gått och vi ordnat klart med begravning, tömning och försäljning av lägenhet återvände energin en smula lagom till sommaren. Då började jag på allvar tänka på framtiden, på vad jag vill göra och åstadkomma, och insåg att pengar trots allt är en viktig faktor till frihet och lycka.

JAG BÖRJADE INVESTERA "PÅ RIKTIGT" i januari, vilket har visat sig vara ett riktigt bra drag! Efter det har börsen gått upp en hel del, med bara en liten dipp mitt i sommaren. Då köpte jag en hel del aktier, och dessa har nu ökat enormt i värde under hösten. Självklart borde jag köpt lite mer, men det är lätt att vara efterklok. Jag är trots allt nöjd med den portfölj jag byggt upp och med den utveckling jag har haft.

JAG BÖRJADE BLOGGA i maj. Det var och är superroligt, och jag har fått ett enormt utbyte av alla era kommentarer under den här tiden. STORT TACK! Just nu är det ca 500 läsare per inlägg, det trodde jag aldrig! Jag bytte också abonnemang till Vimla och tjänade lite pengar, tack vare en bloggkollega.

JOBBET HAR BITVIS varit tufft, och det slutade som ni vet med att jag sade upp mig. Utan att ha ett nytt jobb att gå till. Detta var trots allt rätt beslut för mig, för jag mådde väldigt dåligt en period. Nu ser jag fram emot nya utmaningar 2020, och jag har gott hopp om att hitta ett nytt jobb.

JAG HAR HAFT ETT FINT ÅR med min särbo, som under 2020 ska bli sambo. Jag hade också en fin resa till fjällen med en vän jag är rädd om, och jag har haft en bra relation med min dotter, trots att hon pluggar långt hemifrån. Jag har tyvärr tappat kontakten med en annan vän, och vi får se om det blir ändring på det 2020. Vi har tyvärr lite för olika synsätt på saker och ting, vilket gjort att det har varit svårt att umgås på det sätt jag skulle önska.

EN PASSIV INKOMST, bortsett avkastning, blev min och särbons uthyrning av maskiner. Vi har tjänat ungefär 1000 kronor i månaden på detta (nej, lite mer faktiskt), och vi kommer utveckla detta ytterligare.

MIN PAPPA HAR VARIT DÅLIG under året, och kommer vara det även 2020. Det är ett ständigt dåligt samvete, men inget jag kan göra speciellt mycket åt tyvärr. Hans mående går dock upp och ner, så vi kan väl bara hålla tummarna för att det är mer bra än dåligt framöver.

SÅ VAR DET JU HÄSTEN. Han har ju bott borta (inte jättelångt hemifrån, men längre än vad som är önskvärt) eftersom jag hade det så tufft med mamma en period att jag inte hann med honom på det sätt han förtjänar. Han har dock haft det så himla bra att han kommer få bo kvar där, trots att min plan var att ta hem honom. Det är lite tråkigt, men samtidigt bra för min ekonomi. Jag kommer dock fortfarande rida honom i bland och också hjälpa en kompis att hoppträna hennes häst, så stallukten kommer inte försvinna helt ur kläderna :-).

SLUTLIGEN gjorde jag lite mindre justeringar i aktieportföljen idag:

  • Bytte 75 SCA A mot SCA B och tjänade några hundralappar.
  • Köpte 50 Eolus Vind för 101,20. Nu står de i skrivande stund redan i 102,80 och detta ökade också min utdelning med ett någon hundring. Utdelning i januari dessutom :-).
  • Köpte 2 Investor trots att jag tycker pengen är hög. Det var min julklapp till mig själv...
  • Köpte 50 aktier i Nobina.


JA, DET VAR VÄL 2019 I KORTHET!
Snart kommer mina mål för 2020!



Min brors gran var som vanligt snäppet vassare än min egen :-)

11 kommentarer:

  1. Tufft år för dig. Hoppas 2020 blir bra, låter som du har mkt spännande att se fram emot. Gott nytt år från FBM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns hopp för 2020 :-)

      Gott Nytt År!

      Radera
  2. 2019 låter som ett år som blandade och gav. Ledsen över det som gick dåligt.

    Att du kom in i början av ett år som någon idag kallade "bästa aktieåret på decennier" med aktieköp kan helt säkert inte kompensera det som går dåligt, men man ska inte tacka nej till lite flyt heller.

    Sedan kanske du tycker de där aktierna är dyra, men då ska du veta hur det känns för oss som köpte för några år sedan då priset var helt annorlunda. Sådana här kraftigt uppgångar gör det jättesvårt att veta om det blir billigare om man vänter. Kanske. Kanske inte.

    God fotsättning En häst är ingen spargris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är livet, både bra och dåligt måste ingå.

      Jag förstår att det är svårt kring "värderingen" på börsen idag, särskilt om man hållt på ett tag. Jag var ju inte heeelt ny nu i januari, jag köpte Atrium Ljungberg 2012 för 99 kronor, och HM på 90-talet (väldigt "billigt"). Men i år har jag investerat betydligt mer och dessutom försökt få till en långsiktig strategi. Men det är ju precis som du säger - kanske går pengen ner, kanske inte...

      ...vi får väl helt enkelt vänta och se :-).

      Gott Nytt År Daniel!

      Radera
    2. Jag köpte HM mitt i fallet. Det var dumt. Jag lärde mig en del av det, men det är det enda av mina köp som ligger på minus.

      Bra påminnelse att jag inte vet något om klädhandel och ska hålla mig borta från sånt jag inte vet något om.

      Så vi väntar och ser och hoppas på mer.

      Radera
  3. Jag tror att du har gjort rätt genom att säga upp dig, trivs man inte och mår dåligt ska man inte gå ditt. Tänker på dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det känns bra i hjärtat att få den kommentaren!
      Kram tillbaka!

      Radera
  4. Vad tråkigt med din mamma, beklagar verkligen :( Hoppas att din pappa snart mår bättre!

    Skulle också vilja passa på att tacka för en fantastisk blogg. Jag ser framemot alla dina inlägg och missar inte ett enda av dem :) Du inspirerar mycket, framför allt inspirerades jag mycket av att du sa upp dig och lämnade utan att ha något nytt jobb.

    Ser också väldigt mycket framemot att ta del av dina mål för 2020 och följa lägenhetsjakten (om vi kanske blir (är) grannar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en oerhört tuff period 2018-2019, men tyvärr ingår även sjukdomar och elände i livet. Pappa kommer dessvärre inte heller bli bättre, han är dement och deprimerad...Man kan dock hoppas på att han får upp humöret en smula, det är tungt att se honom ledsen utan att kunna påverka.

      Vad GLAD jag blir att du gillar bloggen, det värmer! Du är väldigt snäll som kommenterar så ofta, trots att du har vad jag förstår, rätt mycket att pyssla med i livet (jobb, träning, din blogg och investeringar m.m.). Det uppskattas! Själv tycker jag mest jag skriver ganska mycket "blaj", knappast några djuplodande företagsanalyser och så...Men å andra sidan så klarar du ju just den biten på egen hand ;-).

      Det finns en hel del att få svar på och se fram emot under 2020, och jag ska absolut låta dig/er få ta del av resan. Det blev ingen lägenhet i december heller, men snart kommer januariutbudet listas på Hemnet. Vi håller tummarna för något bra (och "billigt"!).

      Tack för din snälla kommentar!

      Radera
  5. Snubblade in på din blogg, lite av misstag. Det var investeringar och trading som lockade till att börja med. Men fastnade för det du berättade om ditt jobb och att du sen sa upp dig utan att ha något annat. Mycket vågligt och tycker det låter superspännande!

    Kommer följa din blogg under 2020!

    SvaraRadera
  6. Välkommen! Ja, bloggen handlar om mitt liv med fokus på ekonomi och vägen mot FI. Extra spännande utan jobb ;-)

    Då ska jag kika in hos dig nu också!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...