Ekonomiska mål

måndag 11 november 2019

Ytterligare diversifiering

JAG HAR ANALYSERAT DIVERSIFIERINGEN i min portfölj. Branscherna och de enskilda aktierna har jag haft ganska bra koll på, och vet hur jag ska fortsätta framåt för ökad riskspridning. Däremot har jag haft dålig koll på hur investeringarna är fördelade per land och geografisk region. Självklart förstår och förstod jag att Sverige och USA skulle vara överrepresenterat då jag enbart köper svenska aktier just nu, och sedan har en del pengar i globalfonder. Men jag hade faktiskt inte förstått att det var ungefär 92% som tillhörde dessa länder.

JAG FUNDERADE ÖVER DETTA FAKTUM ett tag och kom på att jag borde förändra saken. Mina kunskaper sträcker sig inte till att börja med aktiehandel i Asien, men en liten fond skulle man kanske kunna investera i, bara för att byta korg på några ägg i alla fall.

JAG KÖPTE AMF AKTIEFOND ASIEN STILLA HAVET, där man hamnar med en stor procent i Japan. Fonden har historisk sett gått väldigt bra och har en hyggligt låg förvaltningsavgift. I övrigt ingen aning om det utgjorde det bästa alternativet, men troligen inte det sämsta heller.

NU ÄR BALANSEN ALLTSÅ LITE BÄTTRE, men fortfarande med övervikt åt Sverige och USA, bara inte lika mycket som tidigare, kanske mer 80/20 nu - precis som det är viktat mellan aktier och räntor i min portfölj. Grovt sett i alla fall.

Slutligen vill jag säga TACK till er som använt mina länkar till Refunder, MyBonus och Vimla! Hoppas ni blir nöjda med både cashbackshopping och telefonabonnemang!


En näve pengar investerat även här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...