Ekonomiska mål

onsdag 18 september 2019

Att bygga en portfölj

DET HÄR MED AKTIER ÄR KUL. Men det är inte lätt. Särskilt inte när man har en ganska "fattig" portfölj, det vill säga lite för få bolag med tanke på en sund diversifiering. Så jag gör som professor Balthazar: Funderar och funderar och funderar...och hoppas på att plötsligt få en idé.

NÄ, JAG HAR GOTT OM IDÉER. Fast det är inte helt lätt att omvandla tanke till handling, och jag tycker att de flesta av de bolag jag sneglar på är rätt "dyra" nu. Jag är fullt medveten om att det som känns dyrt nu inte behöver vara olönsamt i det långa loppet, men det tar ändå emot att handla nu när de flesta bolag var "billigare" för bara ett par månader sedan.

OM ALLT GÅR SOM DET SKA så har jag en medelstor (helt beroende på referens) summa att investera om ett par dagar. Det är mitt arv, det enda jag kommer få, och det ska förvaltas med omsorg. Jag vill dels köpa lite fler poster i vissa av mina befintliga bolag, men även investera i lite nytt. (Kommer köra lite fonder också, jag är ju i detta fall lite fröken Svea Mellanmjölk ;-)).

BRANSCHER JAG ÄR INTRESSERAD AV I FÖRSTA LÄGET är skog samt bygg/fastighet. Har läst in mig på främst Holmen, Skanska och Peab. Jag har en mindre post i Atrium Ljungberg idag, ett bolag jag verkligen gillar och där aktievärdet snart dubblerats sedan jag köpte 2012, men det är som sagt bara en mindre post och ingen utdelare. Skog saknar jag helt i portföljen.

I STEG TVÅ VILL JAG HA MER LÄKEMEDEL. Investor ger väl en del i Astra Zeneca, men i övrigt är jag lite back. Tittar man utomlands så har alltid J&J lockat, men dels är priset per aktie högt och dels är jag inte redo för utomlandskarriär ännu - vad heter mellanmjölk på engelska liksom!? :-)

JAG VILL INTE ÄGA SPELBOLAG! Av den enkla anledningen att jag tycker utvecklingen för spelandet gått käpprätt åt skogen och jag vill inte ha med "skiten" att göra. Bara under tiden jag skrivit detta blogginlägg och haft TV:n på i bakgrunden har jag hört reklam för sex olika spelsajter och jag är så less på det att jag vill kräkas och leka rockstjärna genom att slänga ut TV-jäkeln genom fönstret och ner i Mälaren! (Hoppsan, där hade vi en öm tå tydligen!)

EQT DÅ? Jag var skeptisk först, är lite fortfarande faktiskt, även fast till och med Bolmesson skickade ut en köprekommendation i sitt nyhetsbrev. Dock minns jag Telia alltför väl, och trots att jag inte fick några sådana aktier på grund av strul med pengar på rätt konto så känns alltid såna här "hajpade" nyteckningar lite skakiga. Jag gillar inte skakigt - men har ÄNDÅ anmält intresse för EQT. Troligtvis får man ingen tilldelning i alla fall, och om man får det och förlorar pengar så får det vara en läropeng. Den som ger sig in i leken liksom.

TELIA FICK JAG FÖRRESTEN ÄNDÅ TILL SIST. Jag ärvde min mammas lilla post som hade ett värde om ca 9.000 kronor i april. Så jag undkom den inte helt :-).

SÅ, EN LITEN DIPP NU DÅ TACK?
Lovar att önska tillbaka alla era pengar igen till jul ;-).


Minns ni som är lite äldre hur han funderade och funderade och funderade...?

2 kommentarer:

  1. Haha, jag förstår precis hur du tänker med spelbolagen och Bolmesson/Telia. Den gubbens investeringar vill inte jag ta rygg på (om det inte skulle vara indexfonder då).


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...