Ekonomiska mål

tisdag 13 augusti 2019

Ett litet aktietillskott

SOM NI KÄNNER TILL så går det ju lite upp och även en hel del ner på börsen just nu. Eftersom jag spanar särskilt på INVESTOR (japp, jag investerar stolt i mellanmjölkssegmentet) och aktien föll lite idag så slog jag till och köpte några stycken. Jag hade inte så vansinnigt mycket att spendera, men det räckte till ett JÄMNT antal i alla fall :-).


Grafen visar aktiekursen för Investor 5 dagar tillbaka. Jag lyckades köpa idag klockan 14.00, ser ut som jag prickade in tiden ganska bra. Jag spanar vidare och fyller på om andan och ekonomin faller på.

(Edit 2019-08-14: Andan föll tydligen på, köpte just 10 Investor till á 432,80 stycket...)

BANKERNA fortsätter falla. Ja, aktiekursen vill säga. Handelsbanken är nere under 85 kronor nu, men jag tänker ändå inte köpa mer bank för stunden. Jag måste lära mig att hålla mig till de beslut jag tagit och inte ändra planen för min någorlunda genomtänkta strategi. Det har många av er som bloggar fått mig att ta på allvar, och det tänker jag göra! Däremot kan jag tänka mig att köpa mer Xact Högutdelande, och tror att det får bli nästa shoppingmål. (Mitt månadssparande har jag i fonder, så när jag skriver om inköp här är det alltid UTÖVER månatligt sparande! De köpen känns extra roliga och får därmed lite extra uppmärksamhet.)

HELA DAGEN IDAG har jag varit på ett seminarium med mina kollegor och min nya chef. Nu vet alla om mina planer på att arbeta mindre, och alla är positiva och stöttande. Skönt! Vi fick även möjlighet att mer djupgående gå igenom gruppens arbetsuppgifter för att kunna fördela dem på bästa sätt, och jag var nog ganska tydlig gällande hur jag vill jobba framöver. Det kändes sammantaget som en värdefull dag, och det var precis det jag hoppats på. Sedan återstår att se hur det kommer fungera rent praktiskt, att sätta nya rutiner är inte alltid helt smärtfritt. Den som lever får se?

MIN FANTASTISKA DOTTER är hemma på sällsynt besök, efter en vecka i medeltidsläger på Gotland. Vi har haft en underbar kväll och pratat om livet i allmänhet, men mest om parförhållanden och relationer. Hon är i sin första seriösa relation, och jag inser hur extremt lika vi tänker. Jag visste det redan innan, men just gällande relationer märks det extra tydligt. Jag kan nästan avsluta hennes meningar, och förstår hennes poänger nästan innan hon själv gör det. Älskade unge!

DET ÄR BÅDE BRA OCH DÅLIGT att vara så lika. Det är bra för att jag förstår henne och kan ge henne tips och råd, förhoppningsvis utan att låta som en omodern och jobbig morsa. Men det är dåligt också, för jag vet i vilka situationer hon blir och kommer bli jätteleden/sårad och känna sig orättvist behandlad. Samtidigt är hon, trots att vi är väldigt lika, både smartare och modigare än vad jag var i hennes ålder. Det finns med andra ord hopp, och jag vet att hon kommer klara av livet på ett alldeles utmärkt sätt.

Jösses vad jag är stolt över henne!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...