Ekonomiska mål

onsdag 17 juli 2019

Tid, energi och pengar

Jag vet att jag läst eller hört (troligen i Rikedomspodden) att man bör investera i tre olika konton:

TIDSKONTOT
PENGAKONTOT och sist men inte minst, i alla fall för mig,
ENERGIKONTOT

Jag tror den här tanken och teorin är oerhört viktig.

För mig är det just nu viktigast att ta tag i energikontot. Varför?

OM JAG HAR GOTT OM ENERGI KOMMER DET ANDRA PÅ KÖPET!

För mig är det verkligen så, och även om jag vetat det länge så är det först nu jag påbörjat en långsiktig strategi för att få mer energi och också för att kunna behålla den vid mindre motgångar (och i mörkare tider rent bokstavligt. Jag älskar sommaren och ljuset och blir lätt lite deprimerad på vintern).

JUST NU är min energi på topp! Dels gillar jag att skriva här. Jag har bloggat tidigare om andra saker, men eftersom ämnet privatekonomi och inre tillfredsställelse är något jag brinner för så är det dubbelt så kul att få skriva av sig kring just det.

HÄSTEN mår bra och efter en oerhört lyckad hoppträning igår så mår också jag väldigt bra. Vi har också kommit till ett stadie där han faktiskt lastar sig själv i transporten så fort man öppnar luckan, det är oerhört skönt (och tidsbesparande).

JAG HAR PLANER inför framtiden. Dels kring jobbet (att arbeta mindre, och dessutom kommer jag kräva en tydligare arbetsbeskrivning för att kunna få bättre fokus på mina dagliga arbetsuppsuppgifter). Jag har också planerat en rolig kurs under hösten, något jag kommer berätta mer om i senare inlägg. Jag börjar hitta strategier för sparandet, jag är villig att lära mig mer och jag kommer fortsätta bygga pengamaskinen.

JAG HAR BÖRJAT MEDITERA! I liten skala än så länge, men jag fick ett tips i ett annat forum kring nyttan med detta, och jag har länge velat prova. Jag tycker faktiskt att det hjälper! Jag kommer fortsätta med detta 10 minuter om dagen i minst en månads tid och se om det är en rutin värd att behålla.

JAG SKA SNART SPRINGA LOPP igen, och det brukar ge positiv energi. Jag brukar springa minst 3 gånger/vecka, men just nu har jag varit väldigt förkyld en tid. Från och med nästa vecka tänker jag dock köra i gång igen, och sedan är det Tjejmilen i augusti och Lidingöloppet i September.

Jag har också BOKAT IN EN RESA. Jag och en kompis (en kompis som alltid ger energi, tack och lov för att hon finns!) ska ut och fjällvandra i september. En billig resa rent ekonomiskt, men som jag vet kommer göra ordentligt gott i själen.

Men vet ni vad det viktigaste är?

JAG HAR BÖRJAT UPPSKATTA ALLT JAG HAR I MITT LIV. Alltså på riktigt, så jag kan känna det inombords! Jag tror det är jätteviktigt att stanna upp ibland och verkligen reflektera över allt det positiva man har, och det har jag blivit mycket bättre på.

När man har mycket och bra energi, då händer det grejer! I dag har hunnit med en hel del forskning kring den stuga jag är spekulant på, satt mig in i detaljer kring uthyrning av densamma, följt en viss aktie som föll rejält på börsen i morse, städat hemma (och rensat vattenlås!), bestridit en faktura jag har retat mig på, promenerat och mediterat. Innan klockan ens blivit 15.00!

Eftersom jag hunnit allt detta på grund av energi, så hade jag uppenbarligen TIDEN att göra det. Och får jag mer info om aktien jag spanar på, stugan som ev ska bli en del av pengamaskinen och på sikt slipper betala en faktura så tjänar jag ju PENGAR.

Är det inte detta ett fantastiskt samband?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...