Ekonomiska mål

lördag 27 juli 2019

Billig hästmånad

När Fri 2032 uppmärksammade mitt inlägg angående kostnad för att ha häst så kom jag på att den stackars pållen inte alls blivit omnämnd i bloggen i den utsträckning jag räknat med. Men just idag har jag faktiskt reflekterat över att DET VARIT EN BILLIG HÄSTMÅNAD, vilket är tur eftersom jag för några inlägg sedan gnällde en smula över att det var dyrt att ha tonårsbarnet hemma samma period. Så med lite flyt blir det nollresultat på dessa två poster i sommar :-).

VARFÖR?

För att MATEN är gratis. Det finns massor av gräs med bra näring för honom att äta dygnet runt om han så önskar. Det har faktiskt varit så både i JUNI och JULI och kommer också vara så i AUGUSTI. Tack och lov har skörden blivit rejäl i år också, så bra hö till hyfsad peng är garanterat! (Vi vill inte ens prata om pengar och hö i samma mening som vi nämner 2018).

HOVARNA behöver inte riktigt lika mycket omsorg. Han kan till och med gå utan skor i bak, och på så sätt spar vi några hundralappar på hovslagare.

FÖRSÄKRINGEN har jag fått ner med 150 kr/månad.

VI KAN TRÄNA PÅ HEMMAPLAN eftersom det är ljust på kvällarna och behöver inte bemöda oss med att hyra transport och köra till träningar.

Ja, sedan har jag nog bara haft tur och inte haft några extrakostnader i form av vaccinationer eller annat som kan dyka upp under året.

SKÖNT!

När vi ändå pratar om hästar och pengar nu igen så är det en sak jag verkligen saknar och skulle vilja köpa i. EN HÄSTTRANSPORT! Jag har av flera skäl valt att inte ha en egen utan hyr av en kompis när jag ska åka i väg. Inte bara har jag hyrt transporten, utan jag har också fått låna en BIL, då min är alldeles för liten för att dra släp med.

Att köpa TRANSPORTEN är väl en sak, men jag vill INTE ha en större bil! Det skulle innebära både högre bensinkostnad och högre skatt, för att inte tala om att den är dyrare i inköp.

PÅ GRUND AV DETTA väljer jag alltid att stå uppstallad där det finns ridbana och hindermaterial, gärna med tillgång till tränare på gården så jag bara behöver ut och åka i undantagsfall (till tävlingar, veterinär eller annat). Det är såklart skönt att behöva åka så lite som möjligt även ur ett säkerhetsperspektiv.

SKULLE JAG FÅ ÖNSKA så vill jag dock gärna ha en hästtransport.
Men det är mycket man vill!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...