Ekonomiska mål

onsdag 24 juli 2019

Mitt fondinnehav

(Nedan inlägg innehåller annonslänkar för Avanza)

SOM JAG SAGT TIDIGARE: Omstrukturering pågår. Men jag tänker ändå visa er visa de FONDER jag har i portföljen per dags dato. (Med tanke på min nya strategi är det troligen för många, men eftersom ni kommer få ta del av förändringen allt eftersom under sensommaren och hösten så tänkte jag ändå visa ursprungsläget.)


Som komplement också den nyköpta börshandlade fonden:


Som synes använder jag Avanza (annonslänk) för alla mina inköp och transaktioner, helt enkelt för att jag föredrar deras gränssnitt framför Nordnets. (Fast efter vad jag har hört är de likvärdiga, så kanske skulle man skaffa ett konto även där?)

Gällande fonderna kan den skarpsynte eller väldigt insatta möjligen höja på ögonbrynen åt en av fonderna; Didner & Gerge Aktiefond. Detta är, till skillnad från de övriga, en aktivt förvaltad fond med betydligt högre förvaltningsavgift. När övriga fonder ligger under 0,3% ligger Didner & Gerge på hela 1,25%. Den har dessutom bara en etta i betyg hos Morningstar.

SÅ VARFÖR HAR JAG VALT DEN FONDEN?

Jo, av historiska skäl, mestadels. Lite nostalgiska.

På Didner & Gerges hemsida kan man läsa:

"Didner & Gerge är ett fristående fondbolag som grundades 1994 med säte i Uppsala. Vi bedriver en aktiv förvaltning av våra fonder och har som mål att skapa god avkastning på lång sikt. Vi vill att våra sparare ska ha en investeringshorisont på fem år eller längre"

1994 var det året jag blev seriöst intresserad av värdepapper. Min pappa köpte på sig rejält i de nystartade fonderna hos Didner & Gerge, och det blev en riktig framgångssaga med många intjänade slantar! Naturligtvis var det inte bara D&G som gick uppåt efter de dåliga tiderna i början på 90-talet, men deras namn har etsat sig fast i mitt minne och jag har följt dem sedan dess. Det är även kul att företaget startades i Uppsala, min hemstad.

HUR HAR DIDNER & GERGE AKTIEFOND presterat för min del hittills då? Jo tack, i år visar den en uppgång på 16,53%, så jag tänker inte alls klaga! (Men jag kan nämna att jag bevakar den här fonden lite hårdare än övriga, och ställer också lite högre krav på den).

Vill du kika på Didner & Gerge Aktiefond, så är det bara klicka på länken (annonslänk) och se hur den presterar mot övriga fonder.

JAG ÄR MEDVETEN OM att det är dumt att ha räntefonder i ISK. Men det blev så när jag startade upp, och eftersom innehavet i den fonden är litet, och procentuellt kommer minska med tiden, så får den ligga kvar där den är.

Nu har ni fått en första inblick i min portfölj, och tänket kring avdelningen fonder. Jag kommer utveckla det hela mer framöver, och återkomma till både tänket kring Xact Högutdelande och framför allt kring övrigt aktieinnehav. Hav tålamod kamrater :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...