Ekonomiska mål

lördag 13 juli 2019

Min privatekonomiska bakgrund

När jag läser tidigare inlägg låter de faktiskt lite tramsiga. Som att jag som någon proffessor Balthazar ska uppfinna en pengamaskin och sedan ska jag galoppera över de gröna ängarna med min häst. Riktigt så naiv är jag nu inte.

JAG HAR ALLID VARIT INTRESSERAD AV PRIVATEKONOMI. Jag lärde mig det av pappa, som gav mig tre tips om livet:

1) Lär dig engelska (han är äldre och fick inte lära sig i skolan)
2) Lär dig lite om konst (jag har inte riktigt gjort det dessvärre)
3) Lär dig om aktier och fonder (och det har jag gjort!)

Jag köpte mina första aktier när jag var 23 år. Tror det var H&M, ett köp som visade sig vara ganska bra och som jag ganska nyligen sålde av. När sedan Telia skulle släppas var det ju så himla uppskruvat, ALLA ville köpa. Jag också! Men när det var dags visade det sig att jag hade satt in pengar på fel ställe, så jag fick inga aktier. Såhär ett antal år senare var det väl en underbar tur :-).

Bortsett några till väldigt små poster i vissa specifika bolag som jag gillar, anser jag nu att risken är för hög för mig när det gäller aktier. Därför väljer jag fonder, gärna globala indexfonder. I tillägg har jag några andra aktiefonder med lite högre risk, och några räntefonder med lite lägre risk. Jag försöker alltid månadsspara i fonderna, men under åren har summan varierat. När jag  t ex skaffade min senaste häst för tre år sedan var jag tvungen att minska sparandet till ett minimum och fokusera på att ha lite "vanligt" buffertsparande på konto i stället. Det ska man såklart ALLTID ha, men med häst kan det komma potentiellt dyra veterinärräkningar, det vet jag av erfarenhet.

Jag mådde dock inte bra av att inte kunna spara så mycket som jag önskade, utan fick ont i magen av oro. Jag flyttade därför till ett lite billigare stall med lägre stallhyra och kunde därmed öka sparandet något. Skönt!

Jag har hyfsad koll med andra ord. Jag förstår vad som menas med begrepp och förkortningar såsom FIRE (återkommer till det vid annat tillfälle), MLM och P2P, men jag är ännu inte så pass strukturerad i tanken att jag vet hur jag ska använda mig av mina kunskaper. Det får ta den tid det tar, just nu månadsspar jag i mina fonder och håller på att kika på vilken form av passiva inkomster jag skulle vilja satsa på, samt håller en del koll på några större bolag som jag kanske köper lite aktier i.

Men livet består inte bara av pengar. Det består rätt mycket av hästar också, och efter ett par dagar i Falsterbo är jag alldeles varm i själen. Peder, Rolf-Göran, Malin, Henrik och alla andra. Vilka förebilder, hjältar och inspirationskällor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...