Ekonomiska mål

lördag 13 juli 2019

Det ska inte vara lätt...

Som jag nämnde i tidigare inlägg, för en evighet sedan, så skulle jag ju få ett mindre arv, och jag har funderat hårt, mycket och väldigt länge på hur dessa pengar bäst skulle komma till nytta.

MEN DET HAR INTE KOMMIT NÅGRA PENGAR ÄNNU!

Det är delvis därför jag dragit mig för att skriva här, även om jag haft många funderingar som jag skulle kunna vrida och vända på hur mycket som helst. Men väldigt mycket energi har gått åt till att slåss med problemet att DET INTE HAR KOMMIT NÅGRA PENGAR!

Alltså, för att förklara på ett väldigt enkelt vis: Pengarna finns, men de kan av juridiska skäl inte betalas ut till mig just nu. Tidigast kommer jag kunna få dem i mitten av september.

Nä, det är inte speciellt synd om mig, jag kommer ju få pengarna. Men min plan som jag äntligen fått ordning på i huvudet kommer inte att hålla. Det stör mig!

Jag snackade ju tidigare om att amortera. Så är inte längre fallet. Det skulle naturligtvis vara en trygg väg att gå, men som det är nu så behöver jag lite fritt kapital att röra mig med. För mitt enda sätt att få både mer TID och mer PENGAR är att bygga en pengamaskin. Japp, en pengamaskin som ger passiva INKOMSTER, så hästens utgifter på sikt nollas. Eller egentligen så här: Jag vill jobba max 80%, och för att täcka upp löneförlusten så behöver jag passiva inkomster.

Men hur bygger man en pengamaskin då?? Jag vet inte helt ännu, men jag har några idéer. Jag är utbildad inom fastigheter, och troligen kommer jag köpa ett mindre (alltså riktigt litet) ställe som jag kan hyra ut. På sikt tror jag också att jag kommer starta ett företag, men det får jag återkomma till. Sedan får man aldrig glömma det enkla: SPARA, SPARA, SPARA. Små utgifter är som ni säkert vet, nästan bättre än stora inkomster!

Jag har dock syndat och spenderat pengar på GCT (Global Champions Tour) när det hölls på Stadion. Men lyssna! Jag har länge velat ha Freejump stigbyglar, och då även deras ridskor som liksom "hör i hop" med stigbyglarna. Skorna saknar den klassiska klacken men i stället har stigbyglarna små "piggar" som gör att foten inte kan glida igenom.

Hur som helst! Sista dagen, när tävlingarna var över, gick jag på mässan i hopp om att göra något mindre fynd, typ billiga ridstrumpor :-). Så såg jag i en av montrarna att det fanns ett par Freejump ridskor till ett mycket bra pris, så jag gick in där och blev snabbt påhoppad av en medelålders man som tydligen var återförsäljare för detta märke. Det var bara en liten detalj (märkte jag något för sent), mannen var berusad! Han sluddrade och luktade sprit, och medan han letade efter min storlek ställde han till en ordentlig röra i montern! Jag blev mer och mer obekväm, men jag visste inte riktigt hur jag skulle komma därifrån utan att ställa till en mindre scen, så jag spelade med i charaden bäst jag kunde.

Tiden gick, jag var varm, och en mindre publik hade börjat samlas runt oss. Jag började stamma om att jag verkligen behövde åka hem nu, och eftersom försäljaren märkte att jag troligen inte skulle handla något så slängde han fram ett spontant ess ur rockärmen:

"Om du köper dessa skor nu så får du ytterligare 10% på mässpriset OCH SÅ FÅR DU VÄLJA VILKA STIGBYGLAR DU VILL TILL HALVA PRISET".

Jag log och tänkte att det kanske var mödan värt att stå här och skämmas lite i alla fall, när en kollega till försäljaren försynt viskade till honom "men det blir ju under inköpspris!". Försäljaren fattar dock inte alls piken, eller så gör han det men vill inte tappa ansiktet, för han svarar: "Ja, men det är ju repor på dem eftersom det är utställningexemplar".

Det var det inte. Stigbyglarna stod i oöppnade kartonger. Jag pekade på ett par mattsvarta, och sa "tack, jag tar det där paret då".

Sagt och gjort. Jag fick mina ridskor till ett bra pris, och stigbyglarna under inköpspris. Lite sugen på att sälja dem och tjäna pengar (mitt intresse ju!), men ännu står kartongen oöppnad i stallet. Tror ändå jag kommer använda dem själv :-).

Slutligen kan jag avslöja att jag också har bestämt mig för att gå en väldigt spännande kurs i höst (om jag blir antagen), men mer om det i ett inlägg längre fram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...