Ekonomiska mål

söndag 14 juli 2019

Individuella förutsättningar för sparande

Även om man inte har en häst så har man såklart individuella förutsättningar för hur mycket man kan spara och lägga undan varje månad. Jag har ett vanligt kontorsjobb där jag jobbar heltid, 5 dagar i veckan. MÅLET är dock att minska ner till att jobba 4 dagar i veckan i höst, för att på så sätt kunna avvara en hel dag till hästen, samt att också få mer tid till att bygga min pengamaskin :-).

Ett vanligt heltidsjobb i Stockholm, i min ålder och med viss utbildning, ger en inkomst på ca 30.000 kronor efter skatt. Mina fasta utgifter varje månad är 11.066 kronor. (Japp, jag har räknat exakt!) De fasta utgifterna är alltså boendekostnader inklusive försäkring, el, bredband och parkering. Det är också bilförsäkring, Netflix, Spotify, en livförsäkring, och välgörenhetsbidrag.

VÄLGÖRENHETSBIDRAG?? Ja, såklart! Jag vet hur priviligerad jag är i mitt liv och skulle inte må bra av att inte skänka vidare en mindre summa varje månad. Just nu ger jag till SOS Barnbyar och till Cancerfonden.

Hur som helst, efter de fasta kostnaderna är betalda har jag alltså ca knappt 19.000 kvar. Så tillkommer naturligtvis mat, bensin, månadsbidrag till min dotter, övriga resor m.m. Uppskattningsvis är den summan omkring 5.000 kronor i månaden. Då har vi 14.000 kvar, eller hur?

Hästen kostar mig idag ca 5.500:-. Det har varit 6000:- länge, men då jag nyligen sett över hans försäkring och minskat lite på kraftfodret så går jag nog hem på 5.500:-. Detta inkluderar ca två träningar i månaden, vilket känns något för lite.

Då ska vi se, 8.500 kronor kvar med andra ord!

Sparandet i dag är faktiskt inte alls på den nivån, men jag försöker just nu spara 3.700 kronor varje månad, fördelat på:

500 kronor till buffertkonto (när det är hyfsat välfyllt redan).
1.000 kronor på ett räntekonto för målsparande till en resa nästa höst.
2.200 kronor i fonder, fördelat på indexfonder och renodlade aktiefonder.

Varför jag inte sparar mer är att jag av privata familjeskäl inte kunnat under en tid, och om jag nu ska jobba mindre i höst så har jag lagt det som eventuellt blivit över direkt i bufferthinken. Semester har också bidragit till en del extra utgifter, även om de hållits på en minimal nivå i år,

(Summan på mitt sparande har varierat från 500 kronor till 5.000 koronor beroende på möjlighet, men jag vill gärna ligga stadigt på minst 3.000 kronor, vilket är 10% av nettolönen.)

Jag gillar konceptet med olika typer av sparande. I bloggen rikatillsammans.se pratar man om olika hinkar, men oavsett vad man kallar det så tycker jag de har en bra poäng. För att sammanfatta så kan man alltså välja att se på sitt sparande i fyra delar:

1) Bufferthinken. Denna är viktigast! Man brukar prata om att ha 2-3 månadslöner här, lätt tillgängliga på ett konto. Detta är till för oväntade reparationer, försämrat hälsotillstånd eller annat oväntat som kan inträffa. Själv försöker jag stadigt ligga på 2,5 månadslöner i den här "hinken".

2) Hinken för målsparande (kort sikt). Detta är ett sparande till något specifikt som du vill konsumera inom ca 1-3 år. Jag spar i räntefonder, och lägger undan till en längre resa nästa höst. Målet för min del är 75.000 kronor, och jag är snart där!

3) Hinken för sparande på längre sikt (gärna 10 år eller mer). Denna hink älskar jag! Det är här du ska investera i exempelvis fonder och på så sätt få den så kallade "ränta-på-ränta"-principen att börja rulla. Det vill säga, här jobbar dina pengar åt dig 24 timmar om dygnet. Även om du bara kan spara ett par hundralappar så SPAR! Mitt mål är ha 1.000.000 kronor här inom 10 år. Jag är just nu inte i närheten, men jag ska nog visa er som tvivlar!

4) Lekhinken (mitt eget namn). Här är hinken jag tar högre risker med, och det är i den jag kommer handla aktier på sikt. Just nu "leker" jag med små belopp när jag kan avvara något, och följer utvecklingen dag för dag. Jag kan köpa och sälja för att lära mig mer om hur marknaden fungerar. Ibland tjänar jag lite och ibland förlorar jag. Men jag har ALDRIG mer pengar här än vad jag kan klara av att förlora!

För er som vill läsa mer pedagogiskt och lite mer utförligt om detta så tipsar jag alltså om bloggen rikatillsammans.se (finns även som podcast).

Jag älskar enkelhet och spar därför mestadels i ISK (InvesteringsSparKonto) hos Avanza. Mer om detta, och om hur man går till väga för att starta upp sitt sparande där lovar jag återkomma till.

MEN OM JAG NU TÄNKER JOBBA BARA 80% DÅ?

Ja, då ska jag leva på ca 24.000 i månaden. De fasta kostnaderna kvarstår, så ca 13.000 kvar att leva på. Hästen 5.500:-, kvar 7.500:-. Mina rörliga kostnader tänker jag dra ner på till max 4.000 kronor per månad genom att köra mindre bil och ha köpstopp för kläder och utemat.

7.500 - 4.000 = 3.500. TILL SPARANDE!

Den dag jag är ledig kommer jag som sagt dessutom nyttja till att hitta källor för passiva inkomster, och sedan ägna mig åt häst och lite övrig motion. Jag tror stenhårt att detta kommer ge mig mer energi som i sin tur bidrar till ett friskare och lyckligare liv, tror inte ni!?













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...