Ekonomiska mål

måndag 15 juli 2019

Det här med FIRE

ELD råkar vara mitt favoritelement, men när det gäller FIRE så är jag kluven. Just i den här typen av blogg så måste man ändå reda ut begreppet, om inte annat för sig själv.

FIRE är en förkortning som står för Finacial Independence Retire Early. Med det menas helt enkelt att man på en bestämd eller obestämd tid ska spara ihop tillräckligt med pengar för att kunna sluta jobba betydligt tidigare än nuvarande 65-70 år (och/eller att kunna jobba mindre redan nu, begreppet betyder lite olika saker för olika personer). Ofta pratar man om LEAN FIRE, det vill säga att uppnå målet genom att dra ner på utgifter och börja leva enklare. Detta är naturligtvis bra med tanke på att vi redan överförbrukar jordens resurser, och behöver minska vår konsumtion och vårt resande. Vissa satsar dock på FAT FIRE, det vill säga att leva i överflöd och lyx, men dit är det svårt att komma för oss "vanliga" människor.

JAG TYCKER det har gått inflation i begreppet, och därför vill jag helst inte använda mig av det, även om det är praktiskt för att få folk att förstå vad jag menar. (Jag har samma problem med ordet feminism, bara för att nämna det). Däremot gillar jag innebörden!

JAG SATSAR MOT FIRE! Det är ju det bloggen handlar om, mer eller mindre. Jag vill ha mer tid, pengar och främst - energi!

MITT FIRE-MÅL (om man kan kalla det så) är att inom några år jobba 60-75% på ett "vanligt" jobb. Jag tycker nämligen det är ganska kul att jobba, och jag mår bra av arbetskamrater. Inom 10 år hoppas jag kunna jobba 50%, och sedan ha möjlighet att sluta när jag själv vill.

Jag längtar efter att slippa bilköer (bor ju i Stockholm).
Jag längtar efter att slippa ekonomiångest (som jag har trots att jag inte behöver).

Jag ser fram emot tid till hästen.
Jag ser fram emot fler resor (helst med tåg).
Jag ser fram emot mer kvalitativt umgänge med vänner och familj.
Jag ser fram emot TID ATT GÖRA VAD JAG VILL MED.

Det var kort om hur jag ser på begreppet FIRE. Hur resonerar ni andra?


2 kommentarer:

  1. Jag vill helt enkelt bestämma över min tid och vad jag vill göra. Om det är att vara i fjällen, klättra, resa eller jobba 25, 50, 75 eller 100% någonstans får vi se. Men jag ska känna mig så pass trygg med ekonomin att vad jag än beslutar mig för göra så är det på mina villkor och något som jag vill och mår bra av. Ska inte känna någon oro alls över pengarna. Något åt det hållet skulle jag säga.

    SvaraRadera
  2. PRECIS så känner jag också! Jag ska göra det jag mår BRA av. Men jag ska inte vara tvungen att göra något jag inte vill bara för ekonomin sätter käppar i hjulet. Tack för input, alltid skönt att bli bekräftad i sina funderingar :-)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...