Ekonomiska mål

måndag 24 januari 2022

Köper dippen

IBLAND ÄR DET skönt att sitta på lite kassa! För nu svajar börsen och det lyser rött överallt. Då ler jag lite och börjar räkna pengar likt Joakim von Anka :-).

JAG HAR KÖPT 50 INVESTOR för 195,60:-
JAG HAR KÖPT 50 NIBE (nytt innehav) för 87,00:-
JAG HAR KÖPT 50 SVOLDER (som jag sålde tidigare på ATH) för 64,00:- (=substansvärde)
JAG HAR KÖPT 10 CASTELLUM för 211,90:-
JAG HAR KÖPT BLANDADE FONDER för 10.000:-.

JAG ÄR DESSUTOM lite glad och lättad över att jag sålde av Sinch och Evolution förra veckan då dessa bolag åter står som förlorare (även om de kan bli vinnare på lång sikt, I know).

JAG LYCKADES OCKSÅ få min dotter att göra sin första arbitrageaffär i Investor idag. Jag sade åt henne att logga in på Avanza och köpa 2 Investor när kursen var 200 kronor exakt. När hon köpte sade hon dock att hon fick betala 208 kronor styck. Först fattade jag ingenting, men sen åkte hissen ända upp och jag insåg att hon såklart satt på A-aktier! Så sagt och gjort så förklarade jag skillnaden mellan A och B och så sålde hon A, köpte B och fick en extra aktie på köpte :-). För första gången verkade hon i alla fall tycka det var lite roligt! Kanske för att hon genomförde allt själv, och inte hade mig hängande över axeln?

NU AVVAKTAR JAG marknaden lite, men har fortfarande några slantar kvar i kassan om dippen blir djupare och köplägen uppstår.

DET ÄR JU KUL att investera!
Lite extra utdelning blir det också :-).



Hörde jag arbitrageaffär...?


7 kommentarer:

  1. Köper så mycket jag kan imorgon när lönen kommer. Fast jag har bara fonder så det dröjer ju ytterligare några dagar innan köpen går igenom. Men jag misstänker att börsen inte rusar uppåt de närmaste dagarna så det blir nog ändå ett köp i nedgång. Å andra sidan ska jag ju ha kvar fonderna minst 10 år så det spelar kanske inte så stor roll på det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fonder är ju lite segare, men som du säger så.. på lång sikt blir det säkert bra ändå! :-)

      Radera
  2. Älskar att handla billigare varje dag! :) Också köpt på mig i dom innehaven som Nibe, Investor, Securitas, Castellum...

    SvaraRadera
  3. Fint att kunna köpa. Jag är fortfarande överinvesterad enligt mina modeller och jag är så dålig på att sälja av att jag nu bara kan titta på. Eller sälja mer så att jag kan köpa om det fortsätter nedåt. Svårt det här.

    SvaraRadera
  4. Precis! Nu är det REA :-)

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och REA är alltid trevligt! Både gällande skor och aktier :-)

      Kram!

      Radera
  5. Absolut - med varningen att jag uppdaterar måttligt ofta :)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...