Ekonomiska mål

torsdag 16 september 2021

Byggmax återköpsprogram

 IDAG KOM DET lite goda nyheter från Byggmax!

"Styrelsen för Byggmax Group AB har beslutat att använda bemyndigandet från årsstämman 2021 för att införa ett återköpsprogram av egna aktier. Det maximala belopp för vilket aktier får återköpas får inte överstiga 200 miljoner kronor".

DETTA BESKED mottags med glädje av aktieägarna, inklusive mig, och aktiekursen har idag stigit drygt 8%. Det känns extra kul med goda nyheter nu när många av mina övriga innehav backar, och dessutom kul att det är Byggmax det gäller. Jag köpte nämligen de aktierna mest på känsla och tänkte att jag skulle sälja ganska snart (en strategi jag vanligen inte har). Men nu när jag satt mig in i Byggmax lite mer så ser jag ljust på deras framtid och behåller aktierna ett tag till.

EN ANNAT BOLAG jag också köpt på känsla är Embracer. Helt emot min strategi angående spel och betting som jag egentligen inte gillar (och inte kan något om). Embracer har jag köpt i omgångar när kursen legat mellan 188-194 kronor. Jag har också försökt sätta mig in liiiite mer i bolaget och bland annat lyssnat på intervjuer med Embracer´s VD samt läst på lite om spelen de har utvecklat. Alltid lär man sig något :-). Nu hoppas jag att Embracer visar sig vara en bra investering på lite sikt!

JAG HAR OCKSÅ FYLLT på lite i PEAB då det bolaget i mina ögon har mer att ge, och kursen är pressad under hundralappen. Jag började köpa PEAB när kursen låg på 99 kronor, och har nu fyllt på när kursen legat mellan 96-98. Jag fyller inte på så mycket åt gången, men jag jämnar ut siffrorna lite i alla fall.

JAG VAR OCKSÅ med på börsnoteringen för Arlandastad Group igår, om än bara med minsta möjliga antal (100 aktier). Sålde efter några timmar med en blygsam vinst om ca 700 kronor. Fast å andra sidan är det 3,5 gratis Investor, och man ska inte skratta åt de små gratispengarna, det vet ni va?

JAG FUNDERAR LITE på om jag ska köpa en pott i Avanzas nya Sverigefond (som logiskt nog heter "Avanza Sverige") när slutlikviden för min sålda lägenhet trillar in på kontot. De 10 största innehaven i fonden är Assa Abloy, Handelsbanken, Ericsson, SCA, H&M, Investor, Telia, Atlas Copco, Kinnevik och Indutrade. Av dessa har jag faktiskt "bara" Investor, SCA och Handelsbanken som enskilda innehav i portföljen. Har några veckor till på mig att fundera :-).

EKONOMIN KÄNNS allt viktigare nu när ekorrhjulet är igång. Jag hinner helt enkelt inte med mitt liv! Det är så mycket jag vill göra som jag inte gör, och då blir jag stressad och frustrerad. Det handlar inte om jobbet i sig, för jag trivs verkligen på mitt jobb. Jag har bra kollegor och stor frihet. Jag får jobba varifrån jag vill, och den här veckan har jag jobbat hemma tre dagar hittills, vilket varit skönt. Så allt funkar, det är inte det som är problemet. Men jag längtar UT! Jag vill hinna vara ute minst två timmar med vovven innan lunch, jag vill köra min yoga, utbilda mig inom roliga områden, hinna med kvalitetstid med sambon och ha projekt på landet. 

FÖR FÖRSTA GÅNGEN är vi dock överens, min sambo och jag. Även han börjar ledsna på jobbet (han har eget företag), och vi kan på allvar börja diskutera vad en framtid med mindre jobb skulle kunna innebära. Jag älskar dessa diskussioner, men jag känner att jag inte får pressa honom för hårt. Han är lite långsammare mellan tanke och handling än vad jag är, men det är okej  (det tog ju 12 år för honom att förstå att jag hade rätt i fördelarna gällande hus ;-)).

SPARA, SPARA, SPARA!
Snart är vi klara :-).



Ingen häst.



12 kommentarer:

  1. Två Månadslöner16 september 2021 kl. 15:00

    Skönt att det går bra! :) Embracer kommer passa dig perfekt, håll i den 2 år eller mer så ska du se hur bra aktien är. Största spelbolag i Europa och några år sen var dom pyttesmå. Avanza Sverige har konstiga innehav, inte alls som jag förväntade mig, knappt några småbolag som är riktigt bra. Det mesta är storbolag och dom har vi ju redan i portföljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du säger sådär så var jag ju tvungen att köpa några fler Embracer ;).

      Ja, Avanza Sverige var mycket storbolag (och inte så många). Jag får se hur jag gör med den...

      Radera
  2. Det där med lång hundpromenad, yoga och mer tid till annat låter underbart tycker jag som också trivs på jobbet men sitter instängd på kontoret för många timmar i veckan. Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jag har undvikit börsintroduktioner fram till den här veckan då jag efter att ha läst på bestämde mig för att introduktionspriset på Kjell & Co var fullt rimligt. Tecknade mig, förde över pengarna och väntade. Och fick inget. Tydligen var nyemissionen "kraftigt övertecknad" och de sålde aktierna till någon annan. Synd, för priset gick upp från 55 till 70 och till och med en minimiteckning hade gett över tvåtusen kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ju lättförtjänta pengar när det går bra. Men de mest populära blir lätt överteckande...

      Radera
  4. Visst är det de bästa samtalen, när man är på väg åt samma håll och tillåter sig att drömma sig bort. Jag tycker att man får så mycket energi av det, och det är ofta då man kommer fram till vilket nästa steg ska bli för att nå dit man vill.

    Förstår din frustration, verkligen! Det hade varit smidigt om man fick samma återhämtning av att göra det man tycker om, som av att sova...

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är supermysigt!Man får liksom en ny framtidstro eller hur man ska säga. Sen vill man ju hålla kvar vid de drömmarna och inte ramla ner i vardagshålet igen...:-).

      Sova gillar jag också! :-)

      Radera
  5. Riktigt fin med återköpsprogram! Jag har funderat lite på Peab också här, fint bolag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med PEAB! Jag tänker att det bör vara en fin investering på några års sikt...

      Radera
  6. Vilket bra återköpsprogram, och spännande med börsintroduktioner. Jamen, solklart att man skall drömma och planera tillsammans. Att båda är ombord gör det hela så mycket roligare.

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Sen får man hitta balansen att prata/tjata ;)

      Kram och trevlig helg!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...