Ekonomiska mål

fredag 24 september 2021

Möte med banken

I EN BLIXTRANDE hastighet avverkades veckan med mängder av möten, resor till annan ort, nya uppgifter på jobbet och en hel del utbildning. Idag kändes det som om min hjärna skulle explodera, minst sagt! Det är lite lustigt hur stress påverkar en. När jag blir stressad spinner min hjärna åt alla håll, så mellan möten, hundpromenad och andra måsten hade jag plötsligt bokat ögonlysning åt min hund! Trots att jag har sisådär...ett år på mig att bocka av den uppgiften!? Jag är liksom överallt och ingenstans! 

NÅVÄL, det är lite annat som har stressat den här veckan också. Fenomenet heter storbank, och jag ska nu berätta historien om hur perioden mellan ett beviljat lånelöfte (som i och för sig är en historia i sig) och tillträde av dotterns nya lägenhet har fungerat med fokus på bank. Jag lovar, det är spännande läsning!

FÖR UNGEFÄR tre veckor sedan blev min dotter beviljad lånelöfte av storbanken. Det var lite stökigt eftersom jag måste gå in och stå för en del av lånet, men på det hela taget så fungerade det, och handläggaren, vi kallar honom Tom, var...okej.

FÖR TVÅ VECKOR SEDAN skrev vi på kontraktet för den nya lägenheten, som är nyproducerad och med tillträde nästa vecka, det vill säga ungefär två veckor efter det att köpehandlingarna var påskrivna. På sekunden skickde jag dessa handlingar till handläggaren på banken eftersom jag ville boka tid inför tillträdet och få gällande lånevillkor klara för mig. En konkurrerande bank hade nämligen gett oss räntevillkor på 1,19% om vi valde den rörliga tremånadersräntan, och jag ville såklart veta om vår nuvarande bank kunde matcha det.

TYSTNAD. Dagarna gick, och på torsdagen, när handläggaren hade haft tre dagar på sig att besvara mitt mail så ringde jag upp honom, men hamnade i röstbrevlådan. Lämnade ett meddelande, blev inte uppringd. Skickar ett ytterligare mail, så kallad "friendly reminder" på fredagen. Inget svar.

I TISDAGS hade jag ännu inte fått svar, varpå jag ringde kundtjänst på banken och förklarade min situation. Personen som svarade lät stressad och meddelade att Tom blivit sjukskriven, och ingen hade tillgång till hans dokument och handlingar. Det var också svårt att hitta en tid för tillträdet då det ju "bara var en vecka bort". Jo, tack...jag vet, det var liksom det som var problemet.

DEN STRESSADE kundtjänstmänniskan pratade med en senior kollega, som lovade att ringa upp mig senare under dagen. Det hände såklart inte. Nu började jag bli rätt förbannad.

I ONSDAGS ringde jag således banken igen och hamnade hos ytterligare en ny person där jag återigen fick förklara min situation. Jag blev då ombedd att skicka in köpekontrakt och ekonomisk plan igen, vilket jag gjorde inom 30 minuter, trots att jag satt på ett möte i Malmö. 

I TORSDAGS fick jag plötsligt mail från ytterligare en ny person, som visade sig vara bankchefen själv. Det var ett kort mail som inte innehöll ordet "ursäkta" eller "förlåt" utan bara meddelade kort att hon skulle ordna lånehandlingarna till tillträdesdagen. Något svar på mina frågor om övriga villkor fick jag inte, varpå jag mailade tillbaka och frågade igen. 

TILL SVAR FICK jag att hon skulle behöva lite mer uppgifter för att svara på den saken. Först ut var frågan "på vilken våning ligger lägenheten?". Och kanske är det för att jag jobbat med fastigheter, eller så är jag bara vis av erfarenhet, men eftersom lägenheten tydligt heter "1501" i alla handlingar så borde det stå klart att den ligger på just femte våningen, särskilt för en bankmänniska som sysslat med tillträden tidigare?

JAG KUNDE INTE LÅTA bli, utan kopierade in text från webben i mitt svar:

"Lägenhetsnumret är fyrsiffrigt. De två första siffrorna anger vilket våningsplan bostaden ligger på. Entréplanet sätts till 10. Även om ett våningsplan skulle ligga en halvtrappa upp från entrén, räknas det som entréplan".

MEN DET RÄCKTE inte! För då kom nästa fråga, nämligen "finns det hiss?". Vid det här laget började jag tro att jag var med i dolda kameran, och svarade "ja, eftersom det numera är lagkrav när man bygger tre våningar eller över". Trodde människan på riktigt att ett nyproducerat hus år 2021 inte skulle ha hiss?

SEDAN UNDRAR JAG, om någon som läser detta faktiskt jobbar på bank, om ni kan förklara vad våningsplanet och hissen hade att göra med räntevillkoren!?

VÅRT SISTA MAIL igår landade hos mig 18.58. Då kunde jag få veta att de nästan matchade konkurrentens villkor och erbjud en ränta om 1,20%, men att det var läget just nu och att villkoren kunde förändras beroende på olika parametrar. Jag orkade inte ens svara på det, men allvarligt...Hur mycket kan de förändras över helgen?

JA, NU FÅR vi hoppas att miss bankchef sköter sina åtaganden så vi får detta ur världen och kan gå vidare med våra liv. Men en sak är ju säker, jag blev inte mindre sugen på FI av den här lilla episoden, saxad direkt ur verkligheten och med myndigheternas myndiga stämma ringades i öronen.

NU ÄR DET FREDAG!
Dags att börja packa kartonger...


Har den hiss?


4 kommentarer:

  1. Känner igen, mellandotter har precis köpt lägenhet i större grannstaden & hon fick byta storbank nu då storbanken där hon var kund inte alls var sugen på att behålla sina kunder... Jag har bitit på naglarna en del men idag är allt fixat med samma ränta som din dotter fick. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att de inte är mer måna om att behålla sina befintliga kunder tycker jag! Men 1,20 är bra ränta! Hoppas hon ska trivas!

      Radera
  2. Seg process, hoppas det löser sig på bästa sätt framöver. Spännande med inflytt snart, nya uppgifter på jobbet och lite resande :)

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja väldigt segt när man skulle vilja fokusera på annat. Men det kommer säkert ordna sig!

      Ja, det är kul just nu, om än lite mycket :-).

      Detsamma till dig!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...