Ekonomiska mål

tisdag 9 februari 2021

Pengar vs tid

JAG LÄSTE EN INTERVJU med en programledare från SVT häromdagen. Hon hade just fyllt 60 år och fick frågan om hon var sugen på att sluta jobba. Hennes svar blev, citerat: 

 "Ja, det hade ju varit skönt. Kanske om jag fått jobb hos någon av de stora reklamkanalerna, då hade jag kunnat spara lite pengar genom åren. Men jag har arbetat hos SVT sedan jag var 24 år. Då har man inte direkt en mille på banken, ha ha!"

JAG SLÅR SÅKLART IN ÖPPNA dörrar när jag säger att jodå, det kan man mycket väl ha. Det borde inte ens varit svårt att spara ihop en miljon mellan 24-60 år, med heltidslön. (Ja, nu vet jag ju inte om personen i fråga har jobbat mindre under någon period eller så, men egentligen spelar det ingen roll. Det hade nog gått ändå.)

VI GÖR ETT RÄKNEEXEMPEL: Enligt SCB var genomsnittslönen 1984, i branschen hon jobbar i, 8.400:-/månad. Idag är den 33.500:-/månad. Om man spar 10% av den lönen, och inte ens räknar att man får någon löneökning utan bara litar på ca 7% i avkastning per år...Ja, då har man om 36 år (lika många år som den intervjuade programledaren har haft fast anställning med troligen betydligt bättre lön än snittet på senare år, SVT till trots):

6 492 558 :-

LÄGG SEDAN TILL MÖJLIGHETERNA till extra insättningar, löneförhöjningar, möjliga utdelningar och ja, resultatet är givet. Tanten kan sluta gnälla typ.

DETTA FICK MIG ATT TÄNKA PÅ det här med pengar vs tid. Jag fick nämligen inte bara ett, utan två, samtal häromdagen, från olika rekryterare. Det ena jobbet jag möjligen var aktuell för var inte alls aktuellt för mig, så det var enkelt att bara säga "tack, men nej tack" just till den positionen. Det andra jobbet däremot, var möjligen mer intressant. Inte så att jag jublade över tanken, men tillräckligt intressant för att jag skulle acceptera en intervju hos företaget i fråga.

DET SOM VAR INTRESSANT, egentligen, var lönen. Det så kallade "lönespannet" för den tilltänkta tjänsten var högre än vad jag någonsin tjänat, och då har jag ändå haft ganska hög lön på vissa tidigare tjänster. Hjärnan gick igång ordentligt och började räkna på nya FIRE-kalkyler, och resultatet är såklart att resan mot FI skulle gå betydligt snabbare!

SAMTIDIGT, PÅ JOBBET IDAG mådde jag så himla bra! Vi hade så roligt allesammans, och energin var så fin. Det är ju också värt något, eller hur!? Rätt mycket dessutom. Sedan, att jag har möjlighet att arbeta deltid, är också lyxigt. Men sen då....svindålig lön och ingen tjänstepension. Inte så stora möjligheter till sparande helt enkelt.

NU HAR JAG JU INTE BLIVIT ERBJUDEN någon välbetald tjänst ännu. Inte ens varit på intervju, så det här är ju långskott såklart. Men funderar gör jag ändå. 

FÖR VAD ÄR VÄRT MEST?
Hur ska man veta?



Inga pengar, men dessa hundpromenader varje eftermiddag?



Eller pengar, hög sparkvot och snart i FI-målet?


13 kommentarer:

  1. I hear ya!

    Ja, man häpnas över sådana slutsatser om att man måste ha en hög lön för att kunna skrapa ihop en miljon, och speciellt under så många år. Men ingen hade väl talat om för henne hur man gör. Att man lever under sina tillgångar och börjar spara och investera, ju tidigare desto bättre. Det är precis för att undvika sådana här konstateranden efter ett långt arbetsliv som jag skall lära ALLA mina 9or hur man blir miljonär genom att leva efter en budget, spara och investera över tid.

    Bra inlägg!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Håller med dig till fullo om vikten att lära skolelever om privatekonomi. Nu viktigare än någonsin!

      Kram!

      Radera
  2. Jag har så många frågor...eller nej det har jag inte, snarare två:

    1. Innebär den högre lönen, högre förväntningar på dig som arbetstagare? Alltså det gör den väl, men finns det risk för orimligt höga förväntningar? Typ anträffbar 24/7 eller att ditt dygn innehåller 28 timmar etc.

    2. ....jag har glömt fråga två. Men då får jag väl passa på att säga grymt jobbat, att vara så eftertraktad av rekryterare är en bedrift. :-)

    Du måste ju helt klart gå på intervjun iaf, och skriva ett inlägg om den sedan! ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Relevant fråga! Svaret är: Nej, det verkar inte vara något extremt ansvar. Ingen chefsposition, ingen extra tid. Typ vanliga kontorstider med flex sa de när de ringde...Men sen vet jag ju inte alla detaljer ännu såklart!

      Återkommer :-)

      Kram!

      Radera
    2. Och förresten..tror inte att jag är så eftertraktad som det verkar :-). Har dock ett väldigt varierat CV, så jag kanske fastnar i många sökfilter hos rekryteringsfirmorna..

      :-)

      Radera
  3. Det är skönt att kunna gå på jobbintervju och det inte är på blodigt allvar. Det är ju egentligen du som ska intervjua dem för att se om du vill jobba hos dem. /Hea

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig! Bra infallsvinkel, tack!

    SvaraRadera
  5. Hur bär man sig åt för att få folk ringa till en och erbjuda intervjuer ? Helt otroligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer när man varit registrerad hos några vettiga rekryteringsfirmor och har ett brett CV tror jag :-). Kanske är mitt kön en fördel, jag har typ uteslutande arbetat i mansdominerade branscher, så kanske sticker jag ut lite extra då? Eller jag vet inte...nu hände det ju, och det har hänt förut. Men inte jätteofta :-)

      Radera
  6. En fråga, du skrev ovan att du kanske fastnar i sökfilter hos många rekryterare. Är det via Linked-in, eller är du registrerad i ngn databas?

    Jag har bara blivit kontaktad en gång av rekryterare så lite nyfiken på hur de "får nys" om en...

    Om pengarna hade kunnat förkorta tiden till FIRE rejält, ex att man får jobba två hundår men sedan är man i mål, då hade jag valt att hoppa på det om arbetsvillkoren inte varit för dåliga så klart. Men om det bara skyndar på lite grann hade jag hellre fortsatt jobba deltid och och njuta av nuet.

    Jag har själv paus från lönearbete i ett år, så jag får in noll kronor just nu, det fördröjer min målgång men för mig är det värt det, så jag ska orka jobba i mål och hålla ihop. Sedan har börsen tuggat på mkt bra av sig själv det senaste halvåret så siffrorna ser ändå bra ut!

    Ha det bra//Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder typ inte LinkedIn (har en dåligt uppdaterad profil och kasst nätverk). Den här rekryteraren som ringde mig om den "bra" tjänsten har jag träffat för ett annat jobb för ett år sedan. Då blev det inget av det hela, men nu hade tydligen mitt namn poppat upp hos honom när han skulle rekrytera till den här positionen.

      Jag är nog registrerad i 3-5 databaser annars.

      Jag håller helt med dig i ditt resonemang i övrigt! Det är precis så jag funderar, men jag försöker att inte gå händelserna i förväg.

      Vad bra att du tagit paus och att beslutet känns rätt!

      Detsamma till dig och tack för din givande kommentar!

      Mvh Louise

      Radera
  7. Fin inlägg! Tycker det ska finnas balans, är man ledig 24/7 är det lite tråkigt, jobbar man massor är det också tråkigt. Känner du att du är i balans just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, just nu är jag i hyfsad balans tycker jag. Sedan har jag ju just blivit varm i kläderna på nuvarande arbete också, och börjar känna mig trygg. Har dessutom en bra chef och underbara kollegor!

      Jag får se hur det hela utspelar sig. Kanske är det inte alls något att ta beslut om i slutänden. Kanske vill jag inte ens ha jobbet?

      Tack snälla för input!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...