Ekonomiska mål

måndag 15 juli 2019

Begreppet rik

Att vara rik kan innebära många saker. För många är det ett rent ekonomiskt begrepp, men för att vara rik på riktigt behöver man även prioritera annat än pengar i bland, i alla fall är det så i min värld.

JAG HAR JU HÄSTEN. Han kostar i pengar, men ger tillbaka i energi många gånger om.

SÅ HAR JAG EN BIL. Bilen är en omdiskuterad kostnad för många som satsar mot FIRE, men för mig är den ett måste, annars kan jag inte ta mig till hästen. Jag har också en förälder som bor i en annan stad, gammal och sjuk, och utan bil skulle jag känna mig väldigt hjälplös när jag behövs. Jag valde att köpa en ny bil, men det beror på att jag jobbar i bilbranschen och kunde få väldigt bra rabatt :-). Min strävan har varit att ha en liten bil som är billig i drift, och billigare bil än den jag har just nu blir svårt att hitta. En stor nackdel är dock att jag inte kan dra hästtransport med den!

MITT BOENDE är heller inte det billigaste i stan. Det var dock ett medvetet val att köpa min nuvarande bostad. Den ligger så himla fint vid vattnet, och jag hade länge velat bo så! Jag lyckades ha väldigt tur gällande priset också, hade en maxbudget som jag aldrig trodde skulle hålla, men det gjorde den tack och lov :-).

Det jag inte har några problem med att spara in på är MAT. Jag klarar att både handla billigt och ganska lite, utan att lida det minsta av det. Jag älskar gröt, hårt bröd, blodpudding, filmjölk, potatis och andra billiga matvaror. Dessutom är jag ganska duktig på att laga storkok och fixa matlådor. Min plan är att bli ännu bättre på det nu i höst!

Jag spenderar inte heller mycket pengar på smink, skönhetsprodukter, smycken, väskor och annan "ytlig" konsumtion. Jag behöver gå till frisören i bland, och jag köper något nytt plagg då och då, men jag minskar succesivt ner på detta. Troligen blir det köpstopp under någon eller några månader i höst, och kläder tror jag faktiskt jag klarar mig utan att handla på minst 6 månader. Som en sämre kontaktannons kan också sägas att jag gillar böcker och långa skogspromenader, helt kostnadsfria nöjen!

VAD JAG VILL SÄGA är i alla fall att vissa val som är ekonomisk kännbara har jag gjort helt medvetet för att kunna leva bra här och nu, och inte bara i framtiden. Så för min del får det gärna ta ett antal extra år att uppnå den ekonomiska friheten jag vill ha! Under tiden njuter jag av lugnet, och kanske ett glas vin, på min balkong! Ni förstår väl att jag känner mig rik med den här utsikten?




2 kommentarer:

  1. Hej. Jag har just hittat din blogg och blev så glad då jag tycker att du resonerar helt rätt då du pratar om rikedom. Att vara rik för mig är att känna sig rik (nöjd, tillfreds med livet). Jag läste alla inlägg i ett svep och ser att du lägger dina pengar där du har ditt intresse, på hästen och på ditt boende. Det ska bli roligt att följa din fortsatta resa mot dina drömmål.
    Lycka till framöver.

    SvaraRadera
  2. Stort tack för din kommentar med snälla ord, jätteroligt att du uppskattar bloggen och mina inlägg! Jag håller helt med dig om att vara nöjd och tillfreds med livet är den viktigaste parametern i rikedom, och det är något man måste påminna sig om då och då.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...